loading...
گــــوريـــــچ دشتياري
گلاب بازدید : 266 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سلام
تصویر زیر مربوط به درختی است که آن را در مسیر جاده ی چابهار - کهیر - زرآباد دیده ام.این درخت درست بعد از روستای بندینی قرار دارد.چون آرایش درخت جالب بود تصویری از آن تهیه کردم تا شما هم ببینید.

گلاب بازدید : 254 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
استیو جابز کسی است که هنر و شخصیتش به تعریف نسل جدیدی از تکنولوژی و دگرگونی جهان کمک کرده است .این شخص صاحب شرکت افسانه ای که همه ما می شناسیم هست ،شرکت اپل. و این شرکت کامپیوترهای شخصی ، سخت افزار و نرم افزارهای خودش را خود به تنهایی تولید می کند .
این مرد با انرژی نا محدود و شخصیت کاریزماتیک و گیرای خود یک مدیر جذاب و منحصر به فرد به شمار می آید .حتی هنگامی که سعی می کند خیلی معمولی و عادی صحبت کند ،سخنانش بسیار زیرکانه است ، و در سخنوری استعداد خاصی دارد . اغراق نیست که بگوییم استیو جابز برترین مدیر آی تی سال های اخیر بوده است .حتی لباس پوشیدن او منحصر به فرد و در نوع خود بسیار جالب است .
در اینجا متنخبی از بهترین حرفایی که او زده جمع آوری شده است ، درس هایی طلایی که به شما برای موفقیت در زندگی کمک می کند:


۱ . نو آوری تمایز بین یک رهبر و یک دنبال رو است
نوآوری هیچ گونه مرزی ندارد. تنها مرز فقط تخیل شماست. زمان در اختیار شماست که چه چیز را می خواهید از این جعبه بیرون بیاورید. اگر شما جزئی از یک صنعت رو به رشد هستید، به راه هایی فکر کنید که بیشتر موثر باشید؛ چگونه مشتری پسندتر باشید و اینکه چگونه به سهولت تجارت کنید. اگر شما جزئی از یک صنعت راکد هستید، هر چه سریع تر از آن بیرون آیید قبل از این که خودتان فرسوده شوید، غیر موثر شوید و از تجارت خارج شوید. به یاد داشته باشید که طفره رفتن اینجا یک گزینه برای شما محسوب نمی شود. هم اکنون شروع به نوآوری کنید.
۲ . معیاری از کیفیت باشید .بعضی از افراد در محیط هایی که ممتاز بودن و برتری انتظار می رود استفاده نمی شوند .
هیچ میانبری به برتر بودن نیست .شما باید برتری خودتان را تعهد کنید .از استعدادها و توانایی های خود استفاده کنید و مهارت هایی که بهترین راه را برای جلو انداختن شما از بقیه مهیا می سازد را به کار گیرید .با یک استاندارد بالا زندگی کنید و به جزئیاتی که واقعا باعث تفاوت شما با دیگران می شود توجه کنید.ممتاز بودن و برتری سخت نیست . خیلی ساده همین الان تصمیم بگیرید که ممتاز و برتر باشید و سپس از آن چیزی که زندگی به شما بازتاب می دهد متحیر می شوید.
۳ . تنها راهی که می توانید کارهای بزرگ انجام بدهید این است که آنچه انجام می دهید را دوست بدارید .اگر شما هنوز این راه را پیدا نکردید ،به جستجو ادامه دهید .درمانده نشوید .با تمام وجود از ته قلب خود تلاش کنید، سر انجام شما این راه را پیدا خواهید کرد.
من این را در ۴ کلمه خلاصه می کنم : Do What You Love یا کاری انجام بده که دوستش داری . در جستجوی حرفه و مسیری باشید که به زندگی شما جهت ، مقصد و خشنودی می دهد .هدف ها را تشخصی دهید و برای هدف هایی که به زندگی شما معنی و ارزش می بخشد تلاش کنید .این کار فقط به سلامتی روحی و انگیزه داشتن شما کمک نمی کند ، بلکه باعث می شود شما در زمان های سختی احساس بهتری داشته باشید و التیام بخش شما خواهد بود .آیا شما در روز شنبه صبح از تخت خود می پرید و پیش به سوی پیشرفت و کارهای این هفته می روید؟ اگر پاسخ شما خیر است بیشتر فکر کنید تا دلیلش را پیدا کنید .
 
  
 
 
۴ . می دانید که بیشتر غذایی که می خوریم به دست افراد دیگری درست شده است. لباسی را می پوشیم که کسان دیگری آنها را ساخته اند. ریاضیاتی را استفاده می کنیم که اشخاص دیگری آن را توسعه داده اند … منظورم این است که ما به ندرت چیزی را به دست می آوریم. خیلی شگفت انگیز و خارق العاده است وقتی چیزی را خلق می کنید که بر اساس تجربه و دانش بشری باشد.
به صورتی زندگی کنید که از لحاظ اخلاقی منطقی باشد. سعی کنید که در دنیای اطرافتان تغییری حاصل کنید و به سوی بهتری سوق دهید. آن گاه توجیه بهتری برای زندگی خواهید یافت و بهترین مرهم برای ملالت و خستگی به شمار می رود. همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن هست. همیشه در مورد کاری که انجام می دهید با دیگران گفت و گو کنید. نصیحت نکنید یا حق به جانب نباشید و یا متعصبانه فکر نکنید همچنین افراد را از بحث دور نکنید. از مثال زدن خجالت نکشید و از هر فرصتی استفاده کنید که به دیگران اجازه دهید بدانند که چه کاری را انجام می دهید.
۵ . در بودا یک اصطلاح هست به نام : “افکار یک نوآموز” . بسیار شگفت انگیز است که افکار یک نو آموز را داشته باشید.
نوعی طرز تفکر است که هر چیز را به صورتی که هست می بینید، قدم به قدم و در یک آن به ماهیت هر چیز پی خواهید برد. افکار نو آموز نوعی تمرین عبادت و ریاضت در اعمال به حساب می آید. این فکر هست که باعث تصدیق بلا تصور و چشم داشت، قضاوت و پیش داوری می شود. به افکار یک نو آموز که به مانند یک کودک دنیای اطراف خود را می بیند نگاه کنید، پر از کنجکاوی، شگفتی بهت و حیرت.
۶ . ما اساسا معتقدیم که شما تلوزیون نگاه می کنید تا فکر نکنید ، و زمانی که شما با کامپیوتر کار می کنید ، می خواهید فکر کنید
مطالعات آکادمیک در طول دهه های مختلف نشان دهنده ی این است که تلویزیون اثر مهلکی بر روح و روان انسان دارد. بیشتر بینندگان تلویزیون می دانند که عمل آنها باعث کندی در ذهن و تباهی آن می شود ولی بیشتر زمان خود را جلوی این جعبه می گذرانند. پس تلویزیون را خاموش کنید و سلول های مغزی خود را نجات دهید. اما بسیار محتاط باشید، کامپیوتر هم می تواند باعث از بین رفتن سلول های مغزی شود. سعی کنید صحبتی داشته باشید با شخصی که به مدت ۸ ساعت در روز به بازی های اکشن یا مسابقه ای می پردازد !
۷ . من تنها کسی هستم که یک چهارم یک بیلیون دلار را در یک سال از دست داده ام … این موضوع خیلی شخصیت ساز است.
اشتباه کردن را برابر با اشتباه بودن ندانید. شخص موفقی وجود ندارد که تا به حال دچار اشتباه یا شکست نشده باشد، افراد موفق اشتباه می کنند و نوع زندگی خود را عوض می کنند یا نحوه ی عملکرد خود را تغییر می دهند که بتوانند با اشتباه خود رویارویی کنند، پس بار دیگر آن اشتباه را انجام نخواهند داد. آنها اشتباهاتشان را بازگو می کنند تا اخطاری باشد نه اینکه نشانه ی نا امیدی یا بی کفایتی باشند. اشتباه کردن به این معنا نیست که مثل یک احمق زندگی می کنید.
۸ . من تمام فن اوری هایم را برای یک بعد از ظهر بودن با سقراط معامله می کنم.
در دهه گذشته ، کتاب های زیادی از شخصیت های بزرگ تاریخی در کتاب خانه های سرتاسر جهان موجود است . و سقراط به همراه لئوناردو داوینچی، نیکولاس کوپرنیک، چالز داروین و آلبرت انیشتن قله های الهامات در استقلال اندیشمندان هستند. اما سقراط اولین بود. چیچرو در مورد سقراط می گوید: ” او فلسفه را از آسمان به صورت زنده برای مردمان به زمین آورد.” بنابراین از اصول سقراط در زندگی، کار، یادگیری و روابط خود استفاده کنید. این کار را برای خودتان انجام دهید نه برای سقراط، و ببینید چه قدر درستی ، زیبایی و خوبی می توانید به زندگی هر روزه ی خود وارد کنید.
۹ . ما اینجا هستیم که تغییری در جهان به وجود آوریم، در غیر این صورت چرا هم اکنون اینجا هستیم؟
شما می دانید که کارهای بزرگی در زندگی می توانید انجام دهید؟ و می دانید که هر زمان که یک فنجان قهوه برای خود می ریزید چقدر این کارهای بزرگ خاک خواهند خورد؟ و قصد دارید قبل از انجام این کارها کمی بیشتر فکر کنید … همه ی ما با هدیه ای به دنیا آمده ایم که به زندگی بدهیم، هدیه ای برای تمام رؤیاهایمان ، رغبت هایمان، احساساتمان و کنجکاوی هایمان. این هدیه در واقع هدف ماست. شمابرای انتخاب هدف خود نیاز به هیچ اجازه ای از دیگران ندارد . هیچ رئیسی، معلمی، والدینی یا کشیشی این قدرت را ندارد برای شما تصمیم بگیرد که هدف شما چیست. فقط باید این هدف منحصر بفرد را بیابید.
۱۰ . زمان برای شما محدود است، پس وقت خود را برای زندگی دیگران تلف نکنید. در عقاید تعصب آمیز به دام نیافتید .به گونه ای زندگی نکنید که نتیجه ی افکار افراد دیگری هستید. نگذارید سر و صداهای افکار دیگر باعث شود به صدای درونی خود گوش نکنید. از همه مهم تر، این جرئت را داشته باشید که از قلب خود پیروی کنید. ضمیر نا خود آگاه تنها چیزی است که می داند شما به چه تبدیل خواهید شد. هر چیز دیگر در درجه ی دوم قرار خواهد گرفت.
آیا شما از زندگی برای به تحقق رساندن رویای دیگران خسته شده اید؟ شک نکنید این زندگی شماست و شما این حق را دارید که هر گونه که می خواهید زندگی کنید. به گونه ای زندگی کنید که شما انتخاب می کنید و شما رئیس خود هستید.
هر یک از این درس ها ممکن است در ابتدا برای گنجاندن در زندگی مشکل به نظر برسد ، اما اگر شما مسیر را هموار کنید این درس ها به سادگی برای شما رخ خواهد داد و خواهید دید که چه پیشرفتی در زندگی و عملکرد خود خواهید داشت . پس پیش بروید و این نکات را رعایت کنید .
گلاب بازدید : 459 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (2)

متن سرود اسلام ساهگا که توسط حافظ رعایت الله و عبدلله شهیدی به سبک های سرود بلوچی

اسلام زندءَ باد قرآن زندءَ باد                                              اسلام زندءَ باد قرآن زندءَ باد

اسلام ء ساهگ ءَ غم روت و گار بیت                                   قرآن ء گلشن ءَ پلانی هار بیت

اسلام ء برکت ء دنیا بهار بیت                                             قرآن ء وانگ ء هر دل قرار بیت

باندا مرئ عمل مرچی ادا بکن                                           هر منکرء وتا سند ء جدا بکن

اسلام ء خاطرء جانا فدا بکن                                             قرآن ء بوان مدام حقی ادا بکن

بیت محشرا ترا اومان روشنی                                          تی راهنمایی بیت ایمان روشنی

قبرا که بیت ترا اومان روشنی                                          تی همنشین بیت  قرآن روشنی

هر کس که مومن انت آ بیت ما جنتا                                  قرآن گیش کنت تی قدر و قیمتا

آسا نجات بیت اسلام ء برکتا                                           رب گورائی کنت قرآن شفاعتا

زنده دوئی شپا مپتا مدء هدر                                           حرف ء تو یاد بگر مپتا مرو متر

اسلام ء ساهگا عمرا بکن به سر                                      قرآن ء بوان مدام هر شام و هر سحر

یا رب روانبدا گرچه کتا خطا                                             تو مهربانیه هر کس که کنت دعاء

.

گلاب بازدید : 250 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

ناکو، ترو: پیر ، کهنه و عقب مانده


دائی، عمو و خاله: مدرن و پیشرفته!؟


آخ که دلم ریخت چون برادرزاده ام مرا "ناکو" صدا کرد! نمیدانم مگر پیر شده ام که بالاچ جان مرا ناکوخطاب کرد؟ . مثل اینکه واقعا پیر شده ام. نه اینجوری نیست! این بچه ها هنوز متوجه نیستند که من پیر نیستم. آخه قربونتون برم بالاچ جان عزیز دلم، مرا "ناکو" نگو- به من "عمو" بگو. مثل اینکه دیگر دارد بدتر میشود چون خواهرزاده کوچکم مرا "کاکا"صدا میزند هانی جان من دائی ات هستم. نمیخواهم ار این به بعد به من ناکو بگوئی ها... من البته تنها نیستم شنیدم که طفلکی خواهر کوچکم را هم "ترو" صدا کردند. آخه فدای اون چشاتون برم مگه عمه ناز نازی شما و خاله مهربونتون پیر شده که او را "ترو" صدا می زنید. طفلکی فکرمیکنه که پیرزن شده و ناراحت میشه. به من قول بدهید که از این به بعد مثل بچه های خوب کلمات خوبی چون عمو و خاله و دائی و داداش و آبجی به کار ببرید. آفرین به شما...

خوانندگان عزیز بلوچی نام و نشان- حتما شما هم موضوعاتی نظیر این را شنیده اید. البته در این میان من نوعی مقصر نیستم. فقط می خواهم به این امر بیندیشید که چرا اینگونه است. مگر نه این است که ناکو همان عمو و دائی است و ترو همان خاله و عمه. چه اشکالی دارد که کما فی السابق مثل بزرگترهایمان کلمات و عبارات زبان شیرین بلوچی را به کار ببریم؟ آیا حیف نیست که عبارات پارسی و اردو عربی و انگلیسی را جایگزین عبارات، نامها و اصطلاحات زبان مادری مان کنیم؟

دوستان و برادران و خواهران عزیزم- من نمیگویم که بلوچی از دیگر زبانها بهتر و بالاتر است، اما بایستی این اعتماد به نفس را داشته باشیم که خودمان را از مردم و زبانهای دیگر کمتر ندانیم. در عین حال، نبایستی نسبت به فراگیری زبانهای دیگر همچون فارسی و اردو و عربی و انگلیسی و دیگر زبانها تعصب داشته باشیم. البته لازم است که آن زبانها را یاد بگیریم. اگر کلمات تکنیکی خاصی در بلوچی نداشته باشیم حتما و بدون تعصب از آن زبانها عاریه بگیریم. اما از زمانیکه بلوچ و بلوچی بوده است ما همیشه "ناکو" و "ترو" و "برات/ براس" داشته ایم و وظیفه ماست که بدون تعصب از این کلمات و نسبتها استفاده کنیم و به فرزندانمان خاطرنشان سازیم که این نسبتها و عبارات نغز و شیرین بلوچی را به کار گیرند. چه بخواهیم وچه نخواهیم ما "بلوچ" هستیم و نباید خجالت بکشیم. بر عکس، بر آن باشیم که نه تنها دیگر زبانها را بخوانیم و یاد بگیریم، بلکه در یادگیری و غنا وشکو فائی فرهنگ و زبان بلوچی تا حد توانمان عمل کنیم. از مسئولین امر هم بخواهیم که این امرمهم را جدی بگیرند، چون نابودی یک زبان در واقع مرگ یک ملت است. کاربرد و رشد زبان بلوچی نه تنها واپسگرائی نیست، بلکه عین شکوفائی و پیشرفت است.


بلوچی مئی وتی شهدئین زبان انت!


 

گلاب بازدید : 229 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
شفق بلخی ( رح ) حکایت میکند که روز مردم شهر بصره نزد ابراهیم ادهم جمع شده و سوال کردند که : چرا دعای ما قبول نمیشود ؟

وی گفت : خداوند ( ج ) میفرماید که قلب های شما فدای ده چیز شده است
1:- خداوند ( ج ) را شناخته اید ولی حق اوتعالی را بجا نیاورده اید.
2:-قرآنکریم را تلاوت میکنید ولی به آن عمل نمیکنید.
3:-دعوای محبت رسول الله (ص) را دارید ولی سنتهای آنحضرت را ترک میکنید.
4:-میگوئید با شیطان دشمنی دارید ولی شیطان را اطاعت میکنید.
5:-ادعای دخول جنت میکنید ولی برای بدست آوردن آن ( جنت ) سعی نمیکنید.
6:-میخواهید از آتش دوزخ نجات یابید ولی خودرا دوستانه به آن می اندازید.
7:-گفتید مرگ حق است اما برای آن کدام آمادگی نگرفته اید.
8:-به عیوب دیگران پرداختید و عیوب خویش را فراموش نمودید.
9:-مردهکان را دفن نمودید ولی از آنها عبرت نگرفته اید.
10:-از نعمت های الله ( ج ) استفاده کردید ولی شکر ان نعمت هارا بجا نیاورده اید.بازا ، بازا ، هر آنچه هستی بازا گرکافر ، گبرو بت پرستی بازا تصویراین درگه ما درگه نا امیدی نیست صد بار گر توبه شکستی بازا تصویر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زندگی جز خوابی آشفته ورویایی سرشار از خواهش نفس نیست.اندوه روح را پوشاندن وشادی را جایگزین آن کردن ،راز روح است.


گلاب بازدید : 235 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

شاعر گمنام سعدی دوران مولانا عبدالله روانبد

کدی بیت در کپیت دنزان سواری     دلیری، پرمرائی، سرمچاری

در سال ۱۳۴۵ ه‍.ق هیجدهم شعبان المعظّم، روز دوشنبه، گریه ی طفلی در فضای دهکده ی باهو کلات طنین انداز شد و کلبه پدر و مادر را به نور جمال خویش، منور ساخت. این نور تنها به یک کلبه یا روستا اکتفا نکرد بلکه تمام بلوچستان و حتی بعضی کشورهای دیگر را نیز تحت الشعاع قرار داد. این نوزاد حضرت مولانا محمد عبدالله روانبد فرزند «مولانا محمد یحیی» پیشوای مذهبی باهو کلات بودند.

یکسال پس از تولد مولانا والد گرامی ایشان از باهوکلات به راسک و از آنجا به پیشین نقل مکان کردند. مولوی عبدالله در همان اوان کودکی آثار ذکاوت و هوش از سیمایش آشکار بود. در پنج سالگی شروع به خواندن کرد. ایشان بیشتر کتابهای درسی را از محضر والد بزرگوار فراگرفتند. سپس در سال ۱۳۷۱ ه‍.ق برای پایان تحصیلات و اخذ مدرک به کراچی پاکستان رفتند و در مدرسه ی مظهر العلوم مدرک تحصیلی را دریافت کرد.

مولانا پس از بازگشت از کراچی در «دشت سنت سر» به عنوان پیشوای مذهبی آن محل، سکونت اختیار کرد؛ اما چند ماه بعد هنگامی که والد گرامی ایشان در مکه وفات یافتند، ایشان ناگزیر به پیشین باز گشتند و امامت و پیشوایی آن منطقه را به عهده گرفتند. دراین سالها مولانا کمرهمت بستند و به تبلیغ و ارشاد مردم مشغول شدند. قضاوتش آنچنان عادلانه بود که نه تنها مردم پیشین، بلکه از راههای دور و دراز به محضر شرع و قضاوت ایشان حاضر می شدند. در سال ۱۳۸۸ ه‍.ق مدرسه ی دینی تعلیم القرآن را در پیشین تأسیس کردند. ایشان در سال ۱۳۹۵ به زیارت خانه ی خدا مشرف شدند و در بازگشت قصیده ی معروف «سفر نامه ی حرمین شریفین» را سرودند. مولانا در آخر قصیده اینگونه از خدا دعا خواسته اند :

«یارب مکن تو ای سفرا آخری سفر

قسمت بکن زیارتءِ حرمین باربار»

این دعای مولانا به هدف اجابت نشست. چون ایشان ده بار به زیارت خانه ی خدا نایل آمدند. سال ۱۴۰۸ ه‍.ق مطابق با ۱۳۶۷ ه‍.ش، سال مفارقت و اندوهناکترین سال برای ما و تمام قوم بلوچ بود. حضرت مولانا پس از ادای مناسک حج به اتفاق «حاجی شاهی» و «حاجی صاحبداد» ‌روانه ی العین شدند اما در بین راه آن خورشید علم و معرفت، آن جامع معقول و منقول، آن شاعر بی بدلیل بلوچستان براثر واژگون شدن اتومبیل، برای همیشه چشم از جهان فروبست. مولانا تنها شاعری هستند که تمام اشعارشان شاهکارادبیات بلوچی هستند. او در تمام زمینه های شعری استاد بلامنازع است. درحماسه آنچنان بخوبی صحنه آرایی می نماید که خواننده را با خود به تماشای آن صحنه ها می برد.

اشعار عاشقانه ی ایشان نیز شاهکارهای ادبی بلوچستان محسوب می شوند. شعرهای «قلم»، «گل و زیور» و «شعر خواب و خیال» که اشعار عاشقانه، مولانا هستند، مرواریدهایی از دریای عقل و معرفتند که به دست شاعری توانا سفته شده اند.

شعر قومی «مکران» بالاتر از آن است که در تعریف و توصیف ما بگنجد، چرا که این شعر زیبا در بردارنده ی تمام آداب و رسوم، طریقه ی زندگی بلوچها و هزاران نکته ی ظریف دیگر است. همچنین نام صدها گل و گیاه و درخت وحیوان در آن به زیبایی گنجانده شده است؛ از همه زیباتر صحنه آرایی ها، کاربرد صدها آرایه ی معنوی و لفظی، آنرا از شاهکارهای دیوان بلوچستان قرار داده است.

اشعار مذهبی آن بزرگواری زیاد است. هدف ایشان از سرودن این اشعار، آشنایی مردم با مسایل دینی و احوال معاد بود. چون نظم بهتر از نثر در ذهن مردم جای می گیرد، ایشان مسایل دینی، احوال معاد وحوادث تاریخی را به نظم در آورده اند.

مولانا در اشعار تاریخی و حماسی صدراسلام، دو هدف را دنبال می کنند؛ یکی اینکه یا دو خاطره ی مجاهدان و بزرگان صدر اسلام زنده بماند؛ دوم اینکه بلوچها از آن دلیریها و جانفشانیهای نخستین مجاهدان، باخبر شوند و درس بیاموزند.

مولانا دراین کار، موفقیت چشمگیر، بدست آورده اند؛ زیرا هم اکنون همه کمابیش داستان آن بزرگان را از نوای گرم «کمالخان»، «ملاغلام قادر»، «شهداد» و «ملادرمحمد» شنیده اند و حتی بسیاری از مردم آن شعر ها را از برکرده اند. نوای گرم «ملادرمحمد» که شعر «جنگ بدر» را می خواند تا مدتها از رادیو زاهدان پخش می شد.

قصد مولانا از اشعار قومی، حماسی و وطنی، آشنایی بلوچها با فرهنگ، آداب و رسوم گذشتگان و زنده نگهداشتن حس وطن دوستی است. همچنین شکوفایی ادبیات بلوچستان را می توان در واژه های زیبا، ضرب المثلها، نکته‌های ظریف، تلمیحات و اشاره به داستانهای تاریخی جستجو کرد.

حس وطن دوستی در جای جای اشعار مولانا دیده می شود. «شعر مکّران» سرتاسر عشق به وطن است. مولانا آنرا از مازندران بهتر وزیباتر می بیند. آنرا «رشک یمن» و «داغ ختن» ‌می بیند. سنگ وشن آنرا «درعدن» می بیند. «درخت گز و کنار» را «سرو و سمن» می بیند. «زیرک» را «شاخ نسترن» می‌بیند. در مقدمه ی شعر داد شاه نیز حسن وطن دوستی مشاهده می شود.

«جی مکران مامء یلان

بباتَی مدام عیش و گلان

هنچو که صد برگین گلان

پروا مباتی بلبلان»

عشق به وطن طبق گفته پیامبر اسلام ( ص ) جزوی از ایمان است.

حضرت مولانا در شعرشان به این حدیث اشاره کرده اند :

«محمّد عربی شهریار ملک وجود    چه گفت؟ گفت که حب الوطن ز ایمان است»

مولانا در پند و اندرز، سعدی روزگار است. ایشان در وسط یا آخر بیشتر اشعارشان زبان به پند و اندرز می گشایند.

ایشان برای زنده نگهداشتن زبان و فرهنگ بلوچی، به برپایی جلسات مشاعره و تربیت شاگردان همت گماشتند. ابتدا خود ایشان شعری قرائت می کردند. سپس به اشعار حاضرین گوش فرا می دادند و در آخر، مولانا اشعار آنها را تصحیح می کردند و به آنها نمره می دادند.

چراغ جلسات مشاعره که با دم گرم مولانا روشن شده بود، حتی پس از وفات آن بزرگوار خاموش نماند؛ زیرا جلسات مشاعره همچنان برگزارمی شد هر چند آن فروغ اولیه درآن دیده نمی شد.

گلاب بازدید : 219 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

امشب از هر گوشه ی دل بوی دلبر می رسد
بوی ناز عاشقی از دیده ی تر می رسد
امشب این دیوانه دل با ما نمی سازد چرا

گوئیا عطر جنون از دست ساغر می رسد
همچو زلف یاسمن امشب پریشان می شود
بخت بد بین کز کجا فریاد خنجر می رسد
آن دو چشم آهویی هرشب چه میخواهد ز دل
کز نگاه نازکش سنگی به گوهر می رسد
مدعی کو تا ببیند در حصار شعله ها
عمر ققنوس دلم هرشب به آخر می رسد
گرچه تار هستی ام اکنون ز هم بگسسته است
هرشب از تار دلم آهنگ دیگر می رسد
پر ز عطرم من از این شبهای خوب عاشقی
گرچه میدانم شبی عمر دلم سر می رسد 

        
                                
ملک ریسیی

گلاب بازدید : 98 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

ماشا الله بامری مرد ادب وسخن بلوچی،خواننده ای برخواسته از میان مردم در عین سادگی وصفابود.هیچ وقت نشد خواننده ای این همه ملموس ونزدیك به مردم را دیده باشم.به جز گل محمد قصرقندی(گلی)كه خداوندایشان را حفظ كندخوانندگان مردمی محبوبتشان بر هیچ كسی پوشیده نیست.

ماشاالله وقتی كه از دنیا رفت كسی نبود كه از رفتنش متاثر نشود.اما با قاصد مرگ نمی شود سربه سری كرد.او رفت وما داغدار رفتنش.

دراین جا فیلمی از ماشالله براتون میذارم حتما دانلوش كنید...

دانلود كنید

گلاب بازدید : 540 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
 

نام شهرستان چابهار قبل از آمدن رسمی حکومت های مرکزی در زمان قاجار بوده است 

 نام چابهار با توجه به نظریات مختلفی که وجو دارد مثلا:

"نظریه اول" چهار بهار=(چهار فصل سال بهار).

"نظریه دوم" چه بار=(چه نوع باری) از کشتی های تجاری که در این منطقه لنگر می انداختند

ملقب به چابهار شده است.

"نظریه سوم"چابهار:به دلیل فراوانی چاه های قابل شرب در منطقه .

"نظریه اول" به دلیل اینکه: کلمه چهار بهار یک کلمه بلوچی نمی باشد و با توجه به اسناد

 موجود برای نام گذاری شهرستان چابهار در زمان قاجاریه می باشد، در حالی که "چهار بهار"

یک کلمه نو می باشد که نمی توان مدعی این بود که در آن زمان این منطقه در حال

توسعه بوده است

" نظریه دوم " چه بار : بار یک پسوند گویش بلوچی می باشد، با توجه به اینکه

در مناطق دیگری از جهان که بلوچ ها در آن محل ها سکونت دارند پسوند بار را

استفاده کرده اند مانند:رودبار=شهری در افغانستان که یک منطقه کوهستانی و

حالت تپه ای دارد و رودها به صورت آبشارهای متعدد در این منطقه جریان دارند

 و شهری به نام زنگ بار در کشور تانزانیا در قاره آفریقا قرار دارد و بلوچ ها به

 رنگین پوستها(سیاه پوست) در قدیم زنگی می گفتند و نمی توان گفت که به دلیل

 چه بار(چه نوع باری)نام این منطقه را چابهار گذاشته اند

"نظریه سوم" چابهار(چه بهار) : (چا ، چه ) به معنی چاه آب می باشد و( بهار) یعنی

فراوانی(البته در لغت نامه دهخدا معنی دیگری می دهد ولی در اصطلاح عامیانه

 به معنی فراونی می باشد و دلیل این امر:

مردم این منطقه بیشتر دامدار و اندک افرادی صیاد بودند با توجه به اکثریت مردم که

به صورت کوچ نشینی در این منطقه زندگی می کردند چاه آب قابل شرب دارای اهمیت

 ویژه بود و  که مشخصه اصلی این منطقه چاه هایی که در حال حاضر هم وجود دارند

 مانند (چاه مشهور به نام چاه خضر که در محوطه اداره بنادر و کشتیرانی قرار دارد و

 چاه منطقه لیپار، درخت مکرزن و چاه موجود در پشت بازار کوچه های زنان در حاشیه

رودخانه و چاههای روستای طیس و طیس کوپان) قرار دارند به همین علت وجود چاههای

 فراوان به نام چابهار نام گذاری شده است.

تصویر از : مهسا(چاه بادبانی در منطقه لیپار مکرزن)

نکته جالب اینکه در نزدیکی های ساحل با فاصله چند متر از ساحل بعضی از چاههای

موجود قرار دارند که آبی شیرین و قابل شرب دارند دلیل عمده این امروجود منابع آب زیر

زمینی در منطقه (طیس کوپان و کمبل سلیمان و پلیس راه شهرستان چابهار) می باشد

که کوههای ساحلی در این منطقه به صورت سد طبیعی عمل می کردند و آب حاصل از

بارندگی و آب های جاری از رودخانه ها در مناطق نام برده در پشت سد طبیعی ذخیره

می شدند و آب های این منطقه به مناطق دلتا جریان نداشتند و این دلیل باعث نفوذ آب

 در لایه های زیر زمین می شد .

تصویر سد طبیعی(سیاه)،آب های ذخیره شده(آبی)،شهرستان چابهار(صورتی)

این سد طبیعی همان طور که در تصاویر به وضوع مشخص است عمل می کرد که

 شخصی به نام "لی"یا همان یک گروه مهندسی"لی" از کشور پاکستان که به این

 منطقه آمده بودند باعث شدند که این سد طبیعی را بشکافند و باعث شدند آب هایی

 که در این منطقه ذخیره می شدند را به  مسیر دلتا هدایت کنند.

تصویر منطقه لیپار(دلتا)

این گروه  با کندن کوه در منطقه لیپار(در مقاله بعدی در مورد این منطقه بیشتر توضیح

خواهیم داد) باعث ایجاد منطقه دلتا شدند ، این فعالیت را به خاطر باز کردن راه های

ارتباطی از  شهرستان چابهار انجام دادند که قبل از این عمل مسیر ارتباطی از چابهار

به مناطق دیگر فقط یک مسیر ( مسیر فعلی کنارک) وجود وفعالیت گروه مهندسی "لی"

با ایجاد منطقه دلتا باعث ایجاد مسیر های ارتباطی شهر چابهار به شهرهای دیگر بوده است

تصویر منطقه لیپار(دلتا) از نمایی نزدیک تر


 

محقق:احمد آشیان

گلاب بازدید : 111 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
شهباز یزدانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به شرایط ویژه منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه در ۱۴ هزار هکتار از سال ۷۰ عملیاتی شده اما تاکنون به جایگاه شایسته‌ای دست نیافته، این درحالی است که در کشور ۵۵ میلیارد دلار صادرات صورت می‌گیرد که متاسفانه سهم چابهار از این رقم بسیار اندک است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهباز یزدانی در نشستی با رسانه‌ها با اشاره به مذاکرات انجام شده با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، افزود: هم اکنون به دنبال راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی از چابهار به چین هستیم تا بتوانیم تجارت را در این رونق بخشیم.

وی اظهارداشت: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که با آینده‌نگری قصد دارد برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم گام بردارد، این درحالی است که بندر چابهار قصد دارد سهم خود در واردات را تا ۵ درصد افزایش دهد.
وی تصریح کرد: هم اکنون سالانه ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار از بندر چابهار ترانزیت می‌شود که بر این اساس، سهم چابهار تنها ۸ درصد از ارزش واردات کشور است، این درحالی است که قصد داریم آن را به ۵ درصد برسانیم. البته پروژه‌هایی نظیر توسعه بندر و بندرگاه، اسکله شهید بهشتی و کلانتری نیز در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته یزدانی، هم اکنون خط کشتیرانی ۸ روزه از کراچی به دوبی، بندرعباس و در ‌‌نهایت چابهار برقرار است، اما متاسفانه خط مستقیم کشتیرانی هنوز راه‌اندازی نشده است که بر این اساس، روز گذشته مذاکراتی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته تا بتوان برای برقراری خط مستقیم کشتیرانی به چین اقدامات لازم را صورت داد.
وی اظهار داشت: به دلیل وضعیت ویژه ساحلی و لنگرگاهی بندرچابهار، قابلیت تبدیل شدن این منطقه به یک مگاپورت وجود دارد، این درحالی است که ۸ حوزه آسیای میانه که دستیابی به آبهای آزاد ندارد، حجم ترانزیت قابل توجهی دارند که بسیار راغبند از طریق چابهار آن را انجام دهند. این کار مستلزم فراهم سازی زیرساخت‌های لازم حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی و دریایی است.
یزدانی با بیان اینکه بهترین راهکار احداث خط آهن مستقیم از چابهار به سرخس است، ادامه داد: به دلیل هزینه زیاد اجرای این پروژه، قرار بر این است که این خط آهن از چابهار به زاهدان و از آنجا به شبکه سراسری راه‌آهن متصل شود که طول این پروژه ۱۴۰۰ کیلومتر است.
وی افزود: در سال ۹۰ ردیف اختصاصی در بودجه برای این پروژه در نظر گرفته شده و قرار بر این بود که ۸۴ میلیارد تومان از این محل به پروژه خط آهن چابهار اختصاص یابد، اما تنها تا آبانماه سال جاری ۴ میلیارد تومان تخصیص یافته است که امیدواریم کار را بتوان با دریافت منابع در ماههای باقیمانده، سرعت بیشتری بخشید. البته هم اکنون ۱۸ کیلومتر از طول مسیر خاکریزی شده و ریل گذاری آن باقی مانده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهارادامه داد: با این شیوه به نظر می‌رسد این پروژه ۵ سال دیگر نیز عملیاتی نشود، بنابراین باید به دنبال فاینانس‌های خارجی بود که البته کشورهایی همچون چین و هند راغب به قبول فاینانس این پروژه هستند که باید به این رغبت پاسخ داد و با شتاب بیشتری آن را پاسخ داد.
وی اظهار داشت: هم اکنون شرایط منطقه آزاد چابهار بسیار مناسب است، در حالی که پاکستان با بندر گوادر خود تهدیدی برای منطقه آزاد چابهار به شمار می‌رود، بنابراین اگر محدودیتهای جنگی و موجود در پاکستان از میان برداشته شود، به طور قطع این بندر رشد بسیاری خواهد یافت، البته هم اکنون شاید مسائل متعدد جنگی پاکستان را بتوان مسبب خواب خرگوشی در توسعه بندر چابهار شده است.


گلاب بازدید : 93 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

امروز بعداز کلی انتظار سومین جلسه روان خوانی قرآن پایه سوم را در مسجد محل برگزار نمودیم.

انتظار از اینکه وقتی گیرمان نمی آمد وهمانطور که استحضار دارید تدریس کلاس چند پایه این مشکلات را

دارد به طوریکه پایه دومی ها هم رو باخودمون بردیم...

آنها هم قرآن داشتندپس چه بهتر از جلسه معنوی بهره را ببرند.

جالب تر اینکه حافظ حبیب الله،استاد مکتب وپیش امام مسجد هم در آن جا بود واز ایشان هم دعوت

کردیم که در جلسه ما شرکت نمایند تا از لحن وصدای زیبای این بزرگوار هم بهره را ببریم که ایشان دعوت

مارا پذیرفتندواین گزارش به صورت مصور در ذیل بیان می شود...

انالله وانا الیه راجعون

درگذشت دوست وبرادر گرامی ام فهد زین الدینی را به خانواده ایشان تسلیت وبرای آن سفر کرده غفران الهی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

طرحی زیبا از مسجد

نمایی زیبا از مسجدحضرت علی(ع)

نمایی دیگر از مسجدحضرت علی(ع)

محفل انس با قرآن

قرائت شیوای حافظ حبیب الله

نمایی دیگر از این محفل معنوی

دلیل اینکه بیرون مسجد این جلسه برگزار شدسردی هوا بود.ازنور وگرمای آفتاب استفاده بردیم.

آلبوم دانش آموزان پایه چهارم سال دوم خدمتم

منبع:مـــــکــــران مـــــــن

گلاب بازدید : 150 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

مصاحبه کوتاه  یه وبلاگ نویس برتر بلوچستان محمد انور جدگال با مدیریت دو وبلاگ

                              ادرس وبلاگ به شرح زیر است .                           

همینجا که هست خوبه. بالا رفتن خطرناکه ممکنه بخورم زمین. البته شوخی کردم. من از کودکی یکی از تفریحاتم از درخت بالا رفتن بوده و هست.

بعضی وقتا دوست دارم وبلاگم خیلی پر خواننده تر باشه. مثلا وقتی که برای یه نوشته وقت میذارم و تحقیق و جستجو می کنم و بعد از فکر و تلاش نوشته ام رو می نویسم و بعد از چند روز می بینم توجهی به نوشته ام نشده حسرت می خورم که کاش وبلاگم پر خواننده تر بود.

اما در کل از وبلاگم راضیم. بیشتر از بالا رفتن وبلاگ خودم دوست دارم دیگران وبلاگ داشته باشند. خیلی ها را تشویق به نوشتن کرده ام. خیلی از دوستان و آشنایان را دیده ام که افکار جالب و مفیدی دارند اما امکان در میان گذاشتن افکارشان با دیگران وجود ندارد. خوشبختانه تا به حال چند نفر از اقوام و دوستان به این امر مشغول شده اند. دوستان زیادی دارم  که وبلاگ می نویسند.

از صفر تا بیست به وبلاگت چه نمره ای میدی؟

خب نمره بیست که دوست داشتنی تره ولی فکر کنم نمره ۱۸ براش بهتر باشه. دلیل خاصی هم نداره.

فکر میکنی تو وبلاگت،  چه چیزی مخاطبت رو به خودش جذب میکنه؟

این رو خواننده ها بهتر می تونن بگن. ولی فکر کنم بعضی خاطرات بامزه قدیمی برای خواننده ها جالب باشه. همچنین اشتراک نظر من و خواننده ها ممکنه عاملی باشه که بعضی دوستان به طور دائم سر می زنند. ضمنا بعضی کار های تحقیقاتی که در مورد موضوعات تاریخی یا علمی انجام داده بودم و نتیجه شو توی وبلاگم گذاشته بودم خیلی مورد توجه بعضی دوستان واقع شد.

آیا فکر میکنی یک روزی وبلاگ نویسی رو تموم میکنی؟

نه اصلا دوست ندارم چنین اتفاقی بیفته. هر چند بعضی وقتا نوشتن خیلی سخته. ولی دوست دارم تا زنده ام و تا وقتی امکانات وبلاگ و اینترنت در دنیا وجود داره من وبلاگ نوشتن رو ادامه بدم. بعد از خودم هم دوست دارم این وبلاگ ادامه پیدا کنه. البته خوشبختانه آرشیو وبلاگ میتونه باقی بمونه حتی اگه نوشته جدید اضافه نشه. از تکنولوژی های آینده که خبر ندارم. ولی ترجیح میدم همین وبلاگ ادامه پیدا کنه. ممکنه روش اتصال به اینترنت و سرعتش و خیلی چیزای دیگه در آینده تغییر کنه. اما دوست دارم این وبلاگ بمونه.

الان توی میهن بلاگ مینویسی.  بلاگفا چه کاری رو انجام بده که بهتر و بهتر بشه و چه کاری رو انجام نده بهتره به نظرت؟

الان امکانات بلاگفا خوبه و من راضی هستم. ولی قبلا روی صفحه اول  بلاگفا اطلاعات بیشتری بود. مثل پرخواننده ترین وبلاگ ها، محبوبترین وبلاگها و غیره معرفی می شد که الان نیست. ضمنا تقسیم بندی وبلاگها بر حسب موضوع قبلا وجود داشت که الان فقط بر حسب کلمات کلیدی این تقسیم بندی وجود داره. به عنوان مثال تقسیم بندی سایت بلاگفا کاملتر و دقیق تره.

در مورد کلمات زیر، یه عبارت کوتاه هر چیزی که به ذهنت میاد رو بگو لطفا.

خدا: مهربان و بزرگوار و همه خوبی ها

عشق: یک احساس زیبا

انسان: کرامت

خورشید: گرما، رشد، زندگی

باد صبا: سخنی از دوست

انور: سعی می کنه پسرخوبی باشه

میهن بلاگ: واسطه خیلی از دوستی ها

فیسبوک: وقت تلف کنی

شعر: بیان احساسات

قلم: یه سلاح دوست داشتنی

از سر زمین ایران و بلوچستان: سرما، طبیعت زیبا، برف ۰دریا. کویر

آبی: سبز 

سوالی که دوست داری ازت پرسیده بشه؟

همین سوال هایی که پرسیده بودید خوب بودند. ضمنا دوست داشتم بپرسید آیا توصیه ای هم به دیگران دارید یا نه و همچنین مشکلاتی که وبلاگ نویسی رو تهدید می کنه چیه؟

و حرف آخر:

اول از همه عزیزانی که از گذشته تا به حال برای توسعه زیرساختهای اینترنت در ایران و بلوچستان زحمت کشیده اند تشکر می کنم. همچنین از شما و همه همکارانتون در میهن بلاگ و دیگر سایتهای خدمات وبلاگ که خیلی برای رشد و توسعه وبلاگ نویسی در ایران زحمت کشیده اند تشکر می کنم و ممنونم که امکان این مصاحبه با من رو فراهم کردید. همچنین می خواستم پاسخی هم به سوالی که در آخر خودم نوشتم بنویسم.

وبلاگنویسی فعالیت دوست داشتنی و دلچسبی است اما متاسفانه مشکلاتی هم وجود دارد. یکی از بزرگترین آنها محدودیتهایی است برای کسانی که حدود اخلاقی  را رعایت می کنند اما در معرض خطر فیلترینگ هستند. به عنوان مثال با فیلتر کردن بلاگ اسپات به یکباره هزاران وبلاگ خوب فارسی هم فیلتر شدند. عزیزانی هم بودند در همین سایت های وبلاگ فعالیتهای بسیار سالمی انجام می دادند ولی متاسفانه به خاطر محدودیت ها و سو تفاهم های ایجاد شده سختی زیادی کشیدند. از این بابت خیلی متاسفم.

دو تا توصیه هم به خوانندگان وبلاگها داشتم. که اگر خودشون وبلاگ نمی نویسند نوشتن رو شروع کنند. شاید بشه گفت همونطور که آثار ادبی گذشتگان ما از مفاخر زبان و فرهنگ کشور ماست وبلاگ های ایرانی هم از نگهبانهای فرهنگ و زبان این مرز و بوم اند. وبلاگ مثل نماینده ای از انسانها در فضای مجازی است و هر چه نمایندگان بیشتری وجود داشته باشد این فرهنگ غنی تر به نسل بعد منتقل می شود.

توصیه دوم اینکه برای بهتر شناختن یک وبلاگ بهتره هم وبلاگ نویسان به نوشته های برتر خودشون ارجاع بدن و هم خوانندگان آرشیو وبلاگها رو هم مد نظر داشته باشند. معمولا مجله ها و روزنامه ها در صفحه اول یا فهرست مجله نوشته های برتر مجله رو معرفی می کنند اما با آخرین نوشته یک وبلاگ نمیشه کل وبلاگ رو شناخت.

در پایان باز هم از شما تشکر می کنم و براتون آرزوی موفقیت می کنم.

باز هم تشکر میکنم که دعوت ما رو قبول کردی... سالم، شاد و پیروز باشی..  .امیدوارم که در تمامی مراحل زندگی موفق و موید باشید و ایام به کام شما عزیزانم باشه .همیشه شاد و همیشه خنده بر لبانتون باشه

آقای انور جدگال و همه عزیزانی که وقت گذاشتید و نگاه مهربونتون رو به این مصاحبه اختصاص دادین از یکایک شما عزیزان نیز کمال تشکر و قدردانی رو دارم

            با سپاس فراوان ملـــــــــــــــــک ریســـــــــیی

گلاب بازدید : 181 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تولید عسل در سیستان و بلوچستان یک درصد ظرفیت واقعی است

علی اکبر رهدار-استان پهناور سیستان و بلوچستان با شرایط آب و هوایی متنوع از قابلیت ها و توانمندی های زیادی در بخش های مختلف برخوردار است که یکی از این ظرفیت ها صنعت زنبورداری در مناطق کوهستانی این استان است به طوری که کارشناس امور دام سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالای پرورش زنبور عسل در این استان خبر داد و گفت: قله تفتان و اطراف شهرستان خاش، حدود یک صد برابر میزان موجود، ظرفیت پرورش زنبور عسل را دارد.به هر صورت وجود مراتع، مزارع و کوه های فراوان و گونه های منحصربه فرد گیاهی، باعث شده است که شرایط برای توسعه صنعت زنبورداری در این منطقه مهیا باشد و بدین ترتیب با اندکی سرمایه گذاری و توجه بیشتر، می توان تحولات چشمگیری را در این زمینه، که قطعا کمک شایانی نیز به رشد میزان اشتغال پایدار در استان خواهد کرد، مشاهده کرد. در همین راستا یکی از زنبورداران نیک شهر که حدود ۱۸۰ کندوی زنبور عسل دارد از نبود تعاونی زنبورداران در این شهرستان گلایه کرد و گفت: زنبورداران در این شهرستان برای تولید عسل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. وی با اشاره به این که برای تهیه وسایل موردنیاز تولید عسل با مشکلات زیادی مواجه است، افزود: ما زنبورداران برای تهیه کندو باید به اصفهان و دیگر استان های کشور برویم که این امر، کار را برای این قشر سخت کرده است.«بلوچی» افزود: در صورت وجود تعاونی زنبورداران، مشکل خرید عسل تولیدی تا حدودی حل می شود و دیگر اجباری نیست عسل را به قیمت کمتر در اختیار واسطه ها قرار داد تا بیشتر سود حاصل از آن، عاید دلالان شود.وی تصریح کرد: عسل تولیدی زنبورداران منطقه را برخی از افراد با قیمت کمی می خرند و به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می کنند.زنبوردار دیگری در ایرانشهر در حالی که از نبود بسته بندی گلایه می کرد گفت: عسل تولیدی، اگر بهترین کیفیت را هم داشته باشد به دلیل عرضه در شیشه های خالی رب و ترشی و گالن های پلاستیکی خود به خود از کیفیت آن کاسته می شود و خریداران نیز فکر می کنند که این عسل کیفیت خوبی ندارد.یکی دیگر از زنبورداران نیز از نبود فروشگاه ویژه یا محل عرضه وسایل موردنیاز در زمینه پرورش زنبورعسل در مرکز استان انتقاد و تصریح کرد: برای تهیه کندوی زنبور عسل در فصل بهار که زمان تکثیر است با مشکل مواجه هستیم. «محمدزاده» افزود: بنابر این بسیاری از زنبورداران به استفاده از کندوهای دست دوم روی آورده اند که استفاده از این کندوها گاه به دلیل وجود آفت ها و تخم و لارو انگل ها، مشکلاتی را برای این قشر به وجود می آورد. وی اضافه کرد: در برخی مواقع، تهیه همین کندوهای دست دوم نیز مشکل و غیرممکن است.وی نبود امکانات و تسهیلات موردنیاز زنبورداری در فصل کوچ را از دیگر مشکلات زنبورداران سیستان و بلوچستان اعلام کرد.بر اساس اعلام کارشناسان تولید و پرورش زنبور عسل هر صد کندوی زنبور عسل، می تواند به صورت مستقیم برای یک نفر شغل ایجاد و درآمد زیادی را عاید مردم منطقه کند ضمن این که فعالیت در زمینه این شغل می تواند با دامداری، کشاورزی و... توام باشد.با افزایش حداقل یک صد برابری تعداد کندو و زنبورعسل، سیستان و بلوچستان قادر خواهد بود، سالانه حداقل ۸۰۰ تن عسل برداشت و روانه بازارهای مصرف داخل استان و کشورهای همسایه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس کند و درصد اشتغال به طور قابل ملاحظه ای افزایش و میزان بیکاری را در استان کاهش می دهد.یکی از کارشناسان امور دام و زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان هم از توجه و اهتمام آموزشگاه های فنی و حرفه ای برای آموزش علاقه مندان خبر داد و گفت: در بخش آموزش فنی و حرفه ای و طرح هجرت، مربیان فنی و حرفه ای در روستاها مستقر شده و آموزش روستاییان و عشایر را بر عهده گرفته اند. «خمر» افزود: امیدواریم با این حرکت ها شاهد توسعه صنعت زنبورداری در این منطقه باشیم.یکی دیگر از کارشناسان امور دام نیز با اشاره به وضعیت استان در رابطه با زنبورداری گفت: یکی از مشکلات زنبورداران بیشتر مناطق کشور، اجبار به کوچ از یک استان به استان های دیگر است. «حسین سالاری» افزود: با این حال، شرایط سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت آب و هوایی و پهناوری استان به گونه ای است که نیاز به کوچ زنبورداران این منطقه به دیگر مناطق کشور احساس نمی شود.وی تصریح کرد: وجود گونه های خاص گیاهی در مناطق کوهستانی این استان از جمله گیاه گلدرکه در حال حاضر متخصصان دانشگاه کازرون مشغول تهیه طرح جایگزین این گیاه با انسولین هستند، می تواند باعث تولید عسلی منحصر به فرد در سیستان و بلوچستان شود.وی تصریح کرد: قله ۴۰۵۰ متری تفتان با گونه های منحصر به فرد گیاهی این توانایی را دارد که به یکی از قطب های تولید عسل در کشور تبدیل شود.وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های موجود با کمی حمایت و توجه می توان در آینده ای نزدیک شاهد توسعه روزافزون صنعت زنبورداری در سیستان و بلوچستان بود

گلاب بازدید : 119 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سیستان و بلوچستان تنها رویشگاه ((چای ترش )) در ایران

رهدار:با وجود این که سیستان و بلوچستان تنها رویشگاه چای ترش یا چای مکی در ایران به شمار می آید اما این محصول گیاهی با ارزش برای فرآوری به دیگر استان های کشور صادر می شود و به دلیل این که از کشاورزان جنوب این استان که به کشت این محصول مشغول هستند حمایت های لازم صورت نمی گیرد، انگیزه کشت چای ترش یا قرمز در این منطقه کاهش یافته است در حالی که با حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی، می توان ضمن ایجاد اشتغال پایدار، زمینه های صادرات و هم چنین رونق تولید این محصول گیاهی را در سیستان و بلوچستان به وجود آورد چرا که چای ترش تولیدی در جنوب این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و توانایی رقابت با انواع خارجی خود را دارد.

این چای گیاهی خواص دارویی فراوانی دارد و برای تقویت اعصاب و کنترل فشار خون مناسب است.

سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور با توانمندی های فراوانی در زمینه کشاورزی، دام پروری و تجاری است که کشت چای ترش به ویژه در شهرستان های جنوبی دلگان و نیکشهر به عنوان یکی از توانمندی های این استان مستعد محسوب می شود که در این راستا کشت این محصول در دو سه دهه اخیر در این استان رونق قابل ملاحظه ای یافته است، پیش از این چای ترش به عنوان سوغات از کشور عربستان به ایران وارد می شد.

از مشخصات این گیاه می توان به ارتفاع حدود ۶۴ تا ۴۲۹ سانتی متری آن، رنگ سبز تیره متمایل به قرمز، برگ های متناوب ، رگبرگ های پنجه ای و برگ ها دارای ۷ -۳ لوب و حاشیه برگ ها دندانه ای ، بدون کرک و دم برگ بلند یا کوتاه آن اشاره کرد . در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سطح زیر کشت چای ترش در استان ۳۳۰ هکتار است که از این مقدار سالانه ۲۹۰ تن چای ترش به دست می آید . «محمد علی نیکبخت» افزود: کاشت این محصول در اردیبهشت و خرداد ماه آغاز می شود و برداشت آن نیز در ماه های آبان و آذر است. یک شهروند زاهدانی نیز گفت: برای این محصول ، بازار فروش خاصی در داخل استان وجود ندارد. «جلیلی» افزود: این محصول با وجود فراوانی آن برای خیلی از افراد ناشناخته مانده است. رئیس جهاد کشاورزی دلگان نیز سطح زیر کشت چای ترش در این شهرستان را ۱۸۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از هر هکتار زمین زیر کشت چای ترش، ۸۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می شود. «منصور عدل »افزود: در هنگام کاشت و برداشت این محصول حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند. یک کشاورز دلگانی هم گفت: خریداران این محصول بیشتر از واحدهای صنعتی مشهد، تهران و یزد به این منطقه می آیند و به خاطر نبود کارگاه فرآوری مجبور هستیم محصول خود را به قیمت پایین تر به آن ها بفروشیم.«عبدالرحیم بامری» افزود: اگر کارگاه فعال چای ترش در منطقه وجود داشته باشد محصول پس از برداشت مستقیما به کارگاه انتقال می یابد و فرآوری می شود که می تواند به ایجاد اشتغال در استان کمک کند.مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر اظهار داشت: سطح زیر کشت چای ترش در این شهرستان ۱۵۰ هکتار است و از هر هکتار ۶۰۰ کیلو محصول برداشت می شود .

«حبیب رئیسی» افزود: برداشت این محصول بیشتر توسط زنان صورت می گیرد و برای حدود ۲۰۰ نفر زن و مرد اشتغال ایجاد می شود که در صورت وجود کارگاه های فرآوری، هم کشت محصول و هم میزان اشتغال به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. فروشنده یکی از عطاری های زاهدان گفت: با وجود این که این گونه گیاهی در استان به وفور کشت و یافت می شود متاسفانه چای ترش موجود در بازار از دیگر استان ها تامین می شود.

یک کارشناس اقتصادی نیز گفت: نبود کارگاه های فرآوری و نبود حمایت های لازم از تولیدکنندگان این محصول گیاهی باعث کم رونق شدن و پایین آمدن انگیزه کشاورزان برای کشت آن شده است. «جوادی» افزود: اگر کارگاه فرآوری چای ترش فعال شود کشاورزان می توانند در ایام فراغت در این کارگاه ها مشغول به کار باشند و به رشد چرخه اقتصادی کمک کنند.یکی از فرهنگیان نیکشهر گفت: این گونه گیاهی، علاوه بر خاصیت دارویی زیادی که دارد به تنظیم فشار خون کمک می کندو در صنایع غذایی و آرایشی هم مورد استفاده قرار می گیردبه گونه ای که بومیان از قسمت های مختلف آن در آشپزی استفاده می کنند. «بارکزایی» افزود: کاسبرگ تازه این گیاه برای تهیه سالاد ، پخت کیک، سوپ، سس و پودرهای خوراکی و اسانس چای ترش برای تولید نوشابه هایی مانند لیمونات مورد استفاده قرار می گیرد.

گلاب بازدید : 96 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
 
تکواندوکاران سیستان و بلوچستان خوش درخشیدند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت تکواندو سیستان و بلوچستان گفت: تکواندوکاران این استان تاکنون در رقابت‌های بین‌الملل هند خوش درخشیده‌اند.

محمدامین نامجو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: تا کنون تکواندوکاران سیستان و بلوچستان نماینده ایران توانستند 3 نشان در اوزان اول، سوم و هشتم را از آن خود کنند.
وی افزود: رضا رحیم‌زاده در وزن اول به مدال نقره دست یافت، حامد کناری‌وند در وزن هشتم با هفت برد نشان طلا را کسب کرد و فرهاد پولادی نماینده ایران در وزن سوم با صعود به مرحله نیمه نهایی گردن آویز برنز خود را مسجل کرده است.

رئیس هیئت تکواندو سیستان و بلوچستان بیان کرد: نماینده ایران در این دوره از رقابت‌ها با شش تکواندو‌کار سیستانی و بلوچ در اوزان اول تا ششم و دو تکواندو کار تهران در اوزان هفتم و هشتم حضور دارد.
وی افزود: تکواندوکاران سیستان و بلوچستان به سبب درخشش چند سال گذشته در رقابت‌های مختلف، از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار شدند.
نامجو گفت: این جایگاه سبب شد تا فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد تا تیم سیستان و بلوچستان را با عنوان نماینده ایران به رقابت‌های هندوستان اعزام کند.
رئیس هیئت تکواندو سیستان و بلوچستان بیان کرد: رقابت‌های هندوستان از 31 شهریور آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.
به گزارش فارس، تیم تکواندو سیستان و بلوچستان پیش از این نیز در چند تورنمنت بین‌المللی شرکت کرده بود که آخرین حضور آن به تورنمنت بین‌المللی دو سال پیش منچستر انگلیس برمی‌گردد.

گلاب بازدید : 115 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

به دلم گفته ام:ای ساده، فراموشش کن/تا کجا چشم بر این جاده؟فراموششکن/آن نگاهی که دم آخر از او جا مانده/پیش او برده و پس داده، فراموشش کن/ مردماننگهش قله نشینند هنوز/دل که در دره نیفتاده،فراموشش کن/گفتم این تکه غزل رابفرستمنزدت/دل ولی گفت نشو ساده، فراموشش کن/به شما بر نخورد حال،غزل بود و گذشت/اتفاقیاست که افتاده، فراموشش کرده ام

 





بچه های عزیز ببخشید سرم با درس و دانشگاه گیره

گلاب بازدید : 187 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

جکیگور شهری از شهرستان سرباز میباشد که این شهر در یکی از  نقاط استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. 

من بارها از مردم شهر جکیگور سوالاتی کردم و از افراد گهنسال و جوان آن منطقه پرسش و پاسخ راجب به معنی لغوی  شهرشان داشتم و آخر به نتیجه مطلوبی دست پیدا کردم که  جک درختی است بزرگ و تنه بزرگی دارد ودر نواحی گرم و خشک  بلوچستان رشد می کند.

گور یا گر  به زبان بلوچی یعنی گوشه یا کنار می باشد. ولی گور به زبان فارسی قبریا گور آدمی  پس ما به نتیجه میرسیم که  جکی گر  یا جکیگور به معنی این است که کنار درخت جک ولی امروزه شایعه شده است که سرهنگ انگلیسی  به نام  جکی  در آن ناحیه مدفون است به همین علت آن را به این نام نهاده اند . در اصل چنین نیست گوری به نام جکی وجود ندارد .

 درخت جک گهنسالی  در جکیگور است و هم اکنون این درخت وجود دارد  که در واقع روستای قدیم در کنار این درخت جک بوده است به همین علت نام روستا را جکی گر یا جکیگور گذاشتند (یعنی روستایی کنار درخت جک گهنسال) وبه مرور زمان این مکان را ترک و به مکان دیگری نقل و مکان کرده اند.

هم اکنون جکیگور به شهری تبدیل شده است و مردمانی  شریف و مهمان نواز و خونگرم ولهجه محلی بخصوصی دارند و این شهر در کنار راه ترانزیتی راسک چابهار واقع شده است و ساکنین این شهر بیشتر از روستاهای مجاور به این شهر نقل مکان کرده اند و فامیلی های بیشتر مردم  آسکانی برم- بون- دادور- دانشمند- بلیده ائی- درزاده-هوت-بهی  هستند. و بزرگترین پل شهرستان سرباز در ورودی شهر جکیگور واقع شده است.

 نویسنده اسلام رندبلوچ  

منبع: دهستان حیط
گلاب بازدید : 129 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

بشنو از نی چون حکایت میکند           از جدایی ها شکایت میکند

(مولوی)

حکایت تاجر و فرزندش را گوش کنید عبرتی است پند آمیز:

نصیحت پدر به فرزندش:

 روزی از روزها تاجری در شهر بغداد زندگی می کرد و  همیشه برای خریدو فروش راهی هندوستان می شد  روزی از روزها تاجر قصه ما بار و بندیل خود را بست از خانواده خود خداحافظی کرد و فرزند بزرگتر خود را با خودش برد سوار بر کشتی شدند و به سوی هند حرکت کردند و به هندوستان رسیدند خرید و فروش خود را انجام دادند و باز راهی بغداد شدند  در مسیر راه دریا با طوفان سختی مواجه شدند کشتی در میان امواج طوفان دوام نیاورد و درهم شکست.

تاجر و فرزندش سوار به تخته چوبی از کشتی شکسته درحالی که از هوش رفته بودند امواج دریا آنها را به کنار ساحل هدایت می کرد روزها و شب ها در میان امواج دریا روی تخته چوب شناور بودند در کنار ساحل دوشبانه روز خواب بودند وقتی که به هوش امدند فرزند تاجر گفت پدر جان تمام دارای و اموال ما در میان امواج دریا غرق شد چکار کنیم.

  تاجر در جواب گفت: فرزند عزیزم این یک امتحان الهی است از من یک نصیحت بشنو

 وقتی به بغداد رسیدیم این رازی باشد میان من و تو و هرگز به کسی نگو که ما ثروت و دارای خودمان را از دست داده ایم(1.مبادا مورد سرزنش همسایه قرار بگیریم 2. نقصان مال موجب آشفتگی ما شود  ) زیرا دشمنان ما خوشحال و دوستان ما گریان می شوند.

در حقیقت تنگدستی مایه دیوانگی است            در چمن بید از  ره بی حاصلی مجنون شود

(صائب تبریزی)

 فرزند در جواب پدرگفت: من با نظر شما موافقم.

 تاجر و فرزندش چندین هفته در جزیره گرفتار شده بودند و گرسنگی را تحمل کردند تا اینکه روزی از روزها کشتی در مسیر این جزیره در حال حرکت بود و تاجر و فرزندش  دست تکان می دادند تا ناخدای کشتی از دور این دونفر را  ببیند ناگهان  ناخدا آنهارا میبیند و کشتی را کنار ساحل هدایت میکند تا بفهمد که قضیه از چه قرار است سرنشینان کشتی این دونفر را سوار برکشتی می کنند و تاجر تمام داستان را به ناخدا تعریف کرد و گفت من تاجری از شهر بغداد هستم  و براثر طوفان کشتی ما درهم شکست و امواج دریا ما را به این جزیره متروک منتقل کرد. ناخدای کشتی انسان خداشناسی بود دلش به حال آنها سوخت و به آنها خوراک و لباس داد و و آنهارا به نزدیکی های شهر بغداد رساندند .

تاجر و فرزندش در حالی که دارای خود را از دست داده بودند خودشان را درمقابل مردم شاد جلوه می دادند  زیرا که مردم متوجه نشوند که تاجربزرگ شهر بغداد تمام ثروت خود را از دست داده است خلاصه تاجر  و فرزندش به روستایی رسیدند تاجر فقط یک دینار در جیب داشت و در میان روستا کسی بود که شتر خرید و فروش می کرد تاجر پیش او رفت و گفت: ای مرد قیمت شتر ها چقدر است.

 آن مرد در جواب گفت: نیم دینار فرزند تاجر خوشحال شد و گفت: پدر جان شتر را بخریم به وسیله شتر به بغداد برویم چون مسیر راه را به راحتی سفر کنیم تاجر از خرید شتر موافقت نکرد و فرزندش خیلی ناراحت شد که چرا پدرش شتر را نخرید و با خودش می گفت: که پدرم خیلی خسیس و سر سخت است و مسیر بغداد راهش طولانی بود پدر و پسر چندین روز و شب در راه بودند و سر انجام به خانه خودشان رسیدند و در آنجا استراحت کردند.

 ولی ناگفته نماند فرزند تاجر راز خود را نگه داشته بود چون به پدرش قول داده بود مردم شهر به دیدن تاجر اومدند زیرا او در میان مردم امین بود و تاجر خود را درمیان مردم شاد و خندان جلوه داد مردم شهر هر کدام درهم و دیناری به تاجر می داد تا وقتی سفر بعدی به هند رفت برای آنها خرید نماید تاجر دید که مردم شهر از او استقبال  می کنند بار دوم عازم هند شد این بار شاد تر از سری قبل بود کشتی کرایه کرد و به سوی هند سفر کرد و هنگامی که به هند رسید اموالی که با خودش داشت به فروش رفت و سود زیادی بدست آورد و در هند خرید کرد و به سوی بغداد حرکت کرد وقتی به ساحل رسیدند د رکنار ساحل روستایی بود پدر و پسر به روستا رفتند چشمشان به همان مردی افتاد که شتر خرید و فروش می کرد این بار تاجر پیش آن مرد رفت و گفت: شتر هایت را چند میفروشی.

 آن مرد گفت: یک دینار تاجر در مقابل یک دینار دو دینار به آن مرد داد و شتر را خریداری کرد و پسر مانع پدرش شد و گفت: پدر جان این همان شتری بود که نیم دینار به ما میفروخت ما نخریدیم الان دیوانه شده اید که او را به دو دینار بخری سرانجام تاجر به فرزندش گفت: ای فرزندم اگر آن روز من شتر را میخریدم و سختی راه را تحمل نمی کردم از گرسنگی هلاک می شدیم برای همین آن روز من سختی راه را ترجیع می دادم از خرید شتر فرزند تاجر بلا فاصله  فهمید که در وقت سختی باید سختی ها را تحمل کرد.

 تاجر و فرزندش به بغداد رسیدند و مردم شهر از انها استقبال می کردند و تا اینکه او  بزرگ ترین تاجر شهر شد و تمام عمر خود را با خانواده اش به خوبی و خوشی زندگی کردند.

ما از این داستان درس می گیریم که نباید تمام راز های زندگی خود را برملا کنیم زیرا موجب ذلت و خاری ما می شود و باید همیشه در مقابل سختی ها  استقامت کنیم تا همیشه  پایدار بمانیم نویسنده داستان: اسلام رندبلوچ بر گرفته از داستان نصیحت پدر به فرزند کتاب گلستان شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی (رح) می باشد.  


گلاب بازدید : 84 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نمایی دیدنی از ساربوک

نمایی دیدنی از ساربوک

سد زیردان بزرگترین سد جنوب شرق ایران

نمایی زیباز سد زیردان

طبیعت ساربوک

گردش در طبیعت خاطره انگیز بود...

هیزم شکن

گرچه دستکش دستم بود،ولی حسابی دستم تاول زد.

غروب مکران من

غروب زیبای مکران من

گلاب بازدید : 95 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نشریه فرانسوی "رُوو دو تهران"
بزودی با رشد صنعت و گلوبالیزاسیون، هیچ نقطه ای بر روی کره زمین پیدا نخواهد شد که دور از دسترس موج رو به رشد گردشگری باشد. قطب شمال و جنوب، صحرای گبی، جنگل های انبوه و متراکم و هزاران مکان دیگر که قبلا بکر بوده و در حال حاضر میزبان جمعیت انبوه توریست ها هستند. حتی فضا نیز قابل استثنا نیست، هم اکنون صدها نفر در سراسر جهان برای سفر به کهکشان و کرات آسمانی در لیست انتظار هستند. اما مکان های گسسته ای وجود دارند که بطور بالقوه قادر به جذب توریست می باشند که یک بعد اقتصادی برای کشور مربوطه محسوب می شوند. ایران یکی از این کشورهاست که از نظر تنوع و گستردگی جغرافیا و طبیعت جذاب و تاریخ غنی و پربار، انتخابی محبوب برای دوستداران هنر و طبیعت است. برخی از مناطق ایران متاسفانه از جهت توسعه گردشگری چندان مورد توجه قرار نگرفته اند، که البته موقعیتی که تاریخ این مناطق را در آن جهت قرار داده و شرایط اقلیمی و جغرافیایی نیز بی تاثیر نبوده است. با این حال فرهنگ و اصالت خود را حفظ نموده و این برای گردشگران تعجب آور است، بخصوص بعضی از آنها یعنی سرزمین های خوزستان، بلوچستان و شیراز مهد تمدن بشر بوده اند.
                          تصـــــــــــــــــاویر زیبا
 
گلاب بازدید : 111 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سیستان وبلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی خاص خود، دارای گیاهان و منابع طبیعی منحصربه فردی از جمله درختچه گزروغن است که با بی توجهی مواجه می باشد؛ درختچه ای کاملا اقتصادی که در استان های سیستان وبلوچستان و هرمزگان می روید و کاربردهای اقتصادی و دارویی فراوانی دارد. با این که در استان قابلیت بسیار بالایی برای تولید این درختچه وجود دارد اما متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود و طرحی که دکتر «جوانشیر» چند سال پیش برای توسعه این درختچه در نزدیکی نیک شهر آغاز کرد، همچنان بلاتکلیف مانده است؛ به طوری که می توان گفت فراموش شده است. گز روغن یا گز رخ ( مارینگا)گیاهی است که روغن حاصل از آن درصنایع مهمی نظیر هواپیماسازی و ساعت سازی کاربرد دارد. جدا از این، قسمت های دیگر این گیاه از جمله پوست، برگ، گل، ریشه و بذر آن دارای کاربردهای متعدد درحوزه صنعتی، درمانی، خوراکی و بهداشتی است. گز روغن، منبع درآمد مناسبی برای بسیاری از روستاییان و بهره برداران به ویژه دام داران و کپرنشینانی است که در دل کوه ها زندگی می کنند و در بعضی موارد از کمترین امکانات محروم هستند. بذرهای این گیاه، پس ازجمع آوری و پوست گیری، جوشانده و چند مرحله آبگیری می شود تا مزه تلخ آن ها از بین برود. سپس تفت داده و به آجیل خشک تبدیل می شود که یا همراه گندم تفت داده می شود، یا پس از مخلوط شدن با خرما مصرف می شود. این محصول بسیار خوش خوراک و مقوی است و مورد توجه عرب نشینان حاشیه خلیج فارس است؛ از این رو می توان آن را منبع درآمد مناسبی برای روستاییان محروم این منطقه تلقی کرد؛ درواقع اشتغال زایی یکی دیگر از مزیت هایی است که با توسعه تولید این گونه گیاهی در منطقه تحقق می یابد. درختچه گز روغن، علاوه بر ارزش های بالای اقتصادی، گیاهی و صنعتی از ارزش های بالای زیست محیطی نیز برخوردار است؛ به طوری که توسعه کشت آن، به حفظ منابع طبیعی کمک می کند و مانع از تخریب بیش از اندازه عرصه های طبیعی توسط دام ها می شود.این گیاه با ارزش درحال حاضر در مناطقی از استان- بلوچستان غربی- نیک شهر و بشاگرد در استان هرمزگان تولید می شود. رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی سیستان وبلوچستان در این رابطه می گوید: از ٣ گونه این گیاه که در دنیا شناخته شده است، یک گونه آن در استان سیستان وبلوچستان شناسایی شده است. «میرشکار» می افزاید: این درخت از نظر ویژگی های گیاه شناسی و اکولوژیکی، درخت بی نظیری است و گاه در شرایط بسیار سختی رشد می کند که می توان آن را یک معجزه در عالم گیاهی دانست. وی خاطرنشان می سازد: گل های این درختچه از نیمه دوم بهمن تا اواسط اردیبهشت ماه می روید و میوه های آن به شکل لوبیاست که اغلب ٨ تا ١۵ دانه را در کنار هم دربردارد. وی می گوید: این درختچه از دو جنبه حایز اهمیت است؛ اول این که چنین قابلیتی دارد که در مناطق کوهستانی و حتی صخره سنگی رشد کند و دوم این که روغن صنعتی با ارزش اقتصادی بالا از آن تولید می شود که در صنعت هواپیماسازی و ساعت سازی کاربرد دارد. وی ارزش اقتصادی این روغن را حدود لیتری یک هزار و ۵٠٠ دلار اعلام می کند و می افزاید: این درحالی است که میزان تولید روغن در این درختچه بسیار بالاست و ٢١ درصد هر دانه را روغن تشکیل می دهد. «میرشکار» تصریح می کند: دانه های میوه این درختچه علاوه بر ارزش خوراکی، دارای روغن تلخی است که بر اثر جوشاندن، تلخی آن از بین می رود و روغن خوراکی به دست می آید که بسیار مرغوب و مورد توجه ساکنان بومی منطقه است. «سابک زهی» یکی از ساکنان منطقه کوچنیک شهرستان نیک شهر در این باره می گوید: از میوه این درخت، آجیل تهیه می شود و هر کیلو بذر برشته شده گز روغن، حدود ٣٠ هزار ریال در بازار به عنوان یک ماده غذایی مناسب و مقوی خرید و فروش می شود. کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهان اداره کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان هم در این خصوص می گوید: روغنی که در حال حاضر ساعت سازان کشور با نام تجاری «نووستار» استفاده می کنند از سوئیس وارد می شود و هر لیتر آن حدود یک میلیون و ٨٠٠ هزار ریال هزینه دربردارد که با این حال معلوم نیست این روغن وارداتی، منشاء گیاهی داشته باشد. «حسین علی نارویی خندان» می افزاید: از هر کیلوگرم بذر درختچه گز روغن، ٢١٢ گرم روغن استحصال می شود. وی می گوید: این درخت از طریق دانه و قلمه تکثیر می شود که قلمه زدن موثرترین روش برای توسعه تولید آن است. به گزارش خبرنگار ما در سال ١٣٧٢ طرح مطالعاتی توسعه تولید درختچه گز روغن، توسط زنده یاد دکتر جوانشیر در مناطق کوچنیک و نسفوران شهرستان نیک شهر انجام شد و چگونگی تکثیر و دامنه های رشد آن مورد مطالعه قرار گرفت و در این خصوص ساختمانی نیز احداث شد که در حال حاضر بدون استفاده مانده است. نتیجه حاصل از این طرح مطالعاتی، تکثیر به روش قلمه زدن و رشد در دامنه جنوبی کو ه ها و صخره های این منطقه بود که این طرح در حال حاضر تقریبا به حالت تعطیل درآمده است. رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نیک شهر نیز می گوید: تمامی قسمت های این درخت از قبیل پوست، برگ، گل، صمغ، ریشه، چوب و به ویژه بذر آن کاربرد دارد، که برخی درمانی و برخی خوراکی است. «ملازهی» می افزاید: از روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی، برای درمان بیماری هایی از قبیل دردهای رماتیسمی، جذام، زخم معده و حتی به عنوان پادزهر استفاده می شود؛ ضمن این که در تولید لوازم بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد.وی تهیه طرح ذخیره گاه گز روغن در منطقه فنوج به مساحت ۴۵٠ هکتار و احداث هلالی ها در محدوده طرح به مساحت ۵٠ هکتار را از اقدامات انجام شده در این زمینه بر می شمارد و خاطر نشان می سازد: تولید سالانه یک هزار و ۵٠٠ اصله نهال و توزیع در بین مردم منطقه، شهرستان، استان های همجوار و احداث بندخشکه چین توام با بذرکاری با گز روغن در محدوده طرح به مساحت ۴٠٠ هکتار از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره است.اگر چه حرکت آرام و تلاش های انجام شده برای توسعه و تولید این درختچه با ارزش، نباید از نظرها دور بماند اما به این اقدامات مختصر هم نمی توان اکتفا کرد و باتوجه به آثار مفید و مصارف این گونه گیاهی و اشتغال زایی فراوان آن باید با بیش از این به توسعه چنین گیاه با ارزشی در مناطق محروم جنوب کشور اندیشید

گلاب بازدید : 96 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

جغرافیای طبیعی سیستان وبلوچستان

جغرافیای طبیعی سیستان وبلوچستان

استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 500/187 کیلومتر مربع ، 4/11 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل داده و از پهناورترین استان های کشور می باشد، که با قرار گرفتن در بین 25 درجه و 3 دقیقه تا 31 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی از خط استوا و 58 درجه و 50 دقیقه تا 63 درجه و 21 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ، از نظر جمعیتی از کم تراکم ترین استان های کشور است. این استان از شمال به خراسان و کشور افغانستان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان، از جنوب به دریای عمان و از مغرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود می شود.

شمال استان

 

جغرافیای طبیعی سیستان وبلوچستان

شمال استان، نگینی است برآمده از آبرفت های رودخانه هیرمند، که بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان را در خویش جای داده است. کوه خواجه تنها پشته بلندی می باشد که در منطقه مسطح سیستان خود نمایی نموده و نزد اهالی از قداستی خاص برخوردار است. دشت سیستان که در گروه اقلیم بیابانی میانه قرار دارد، بارشی کمتر از 65 میلی متر را در سال دریافت می کند و میزان تبخیر در آن به بیش از 5000 میلی متر می رسد. این شرایط در مجموع باعث خشکی فیزیکی شدید محیط بوده و در سالهایی که میزان ورودی آب رودخانه هیرمند کاهش می یابد، خشکسالی های مخرب توسعه پیدا می کند. شریان حیاتی منطقه یعنی هیرمند نوسانات سالیانه قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. وزش بادهای 120 روزه که از اواخر بهار تا پایان تابستان می وزد در تشدید نیاز و خشکی محیط موثر است.

جنوب استان

جغرافیای طبیعی سیستان وبلوچستان

جنوب استان نیز صدفی است که وسعت متنوع اش را با دریای عمان گره زده است. این وادی دارای طبیعتی کوهستانی  می باشد. مناطق جنوبی استان با توجه به مجاورت با دریای عمان و بهره گیری از بادهای موسمی اقلیم متفاوتی دارند. بالا بودن میانگین دما و پایین بودن نوسانات آن از مشخصه های اساسی اقلیم منطقه است. با توجه به پایین بودن نزولات جوی و عدم وجود منابع برفی کوهستانی اکثر جریانات رودخانه ای، موقتی و فصلی بوده و در بخش وسیعی از استان منابع محدود آب های زیر زمینی تنها امکانات تامین آب محسوب می شوند. وجود مخروط آتشفشانی تفتان با 3941 متر ارتفاع در شمال بلوچستان مرکزی، شرایط اقلیمی متنوع و جالبی را فراهم آورده است (1). با توجه به دوره آماری 1375- 1359 میانگین بارش سالیانه استان 8/139 میلی متر و میانگین دما سالیانه 6/22 درجه سانتی گراد، می باشد (2). از لحاظ تقسیمات کشوری استان دارای 8 شهرستان، 32 بخش، 30 شهر، 94 دهستان و حدود 6300 آبادی می باشد.

منابع طبیعی

جغرافیای طبیعی سیستان وبلوچستان

وسعت استان و تنوع آب و هوایی ،موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی تجدید شونده گردیده است. حدود 55 درصد از کل مساحت استان معادل 000/250/10 هکتار را مراتع در برگرفته است که 300 هزار هکتار مراتع خوب، 750 هزار هکتار مراتع متوسط و 2/9 میلیون هکتار مراتع فقیر و خیلی فقیر می باشد. وجود تالاب هامون و امکان تولید علوفه نی و بونی در سطح 000/150 هکتار با تولید متوسط حداقل 6 تن در هکتار علوفه خشک ( در مواقع غیر خشکسالی ) از سرمایه های مهم منطقه به شمار می رود. در استان بیش از 1200 گونه گیاهی که حدود 70 گونه آن دارای ارزش دارویی و صنعتی می باشد شناخته شده است. از جمله می توان گونه های کهور، کنار، بنه، بادام، جش و گز روغن را نام برد. مساحت جنگل های استان که عمدتاً نیمه متراکم و کم تراکم هستند قریب به یک میلیون هکتار می باشد. همچنین حدود 3/6 میلیون هکتار را بیابان و شنزار در بر گرفته است.

گلاب بازدید : 114 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

قالب شماره دو دختر سیستانی و بلوچستانی

 

این قالب برای سیستم میهن بلاگ می باشد

 

تصاویر استفاده شده نمادی از اتحاد می باشند و هر گونه سوء تعبیر از این

 

 قالب غیر قابل قبول می باشد

 

 

مشاهده قالب

 

دریافت قالب

 

التماس دعا

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    مرا محبوب كنيد

    آمار سایت
  • کل مطالب : 338
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 81
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 359
  • بازدید ماه : 1,047
  • بازدید سال : 5,785
  • بازدید کلی : 82,160