loading...
گــــوريـــــچ دشتياري
گلاب بازدید : 96 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
 
تکواندوکاران سیستان و بلوچستان خوش درخشیدند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت تکواندو سیستان و بلوچستان گفت: تکواندوکاران این استان تاکنون در رقابت‌های بین‌الملل هند خوش درخشیده‌اند.

محمدامین نامجو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: تا کنون تکواندوکاران سیستان و بلوچستان نماینده ایران توانستند 3 نشان در اوزان اول، سوم و هشتم را از آن خود کنند.
وی افزود: رضا رحیم‌زاده در وزن اول به مدال نقره دست یافت، حامد کناری‌وند در وزن هشتم با هفت برد نشان طلا را کسب کرد و فرهاد پولادی نماینده ایران در وزن سوم با صعود به مرحله نیمه نهایی گردن آویز برنز خود را مسجل کرده است.

رئیس هیئت تکواندو سیستان و بلوچستان بیان کرد: نماینده ایران در این دوره از رقابت‌ها با شش تکواندو‌کار سیستانی و بلوچ در اوزان اول تا ششم و دو تکواندو کار تهران در اوزان هفتم و هشتم حضور دارد.
وی افزود: تکواندوکاران سیستان و بلوچستان به سبب درخشش چند سال گذشته در رقابت‌های مختلف، از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار شدند.
نامجو گفت: این جایگاه سبب شد تا فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد تا تیم سیستان و بلوچستان را با عنوان نماینده ایران به رقابت‌های هندوستان اعزام کند.
رئیس هیئت تکواندو سیستان و بلوچستان بیان کرد: رقابت‌های هندوستان از 31 شهریور آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.
به گزارش فارس، تیم تکواندو سیستان و بلوچستان پیش از این نیز در چند تورنمنت بین‌المللی شرکت کرده بود که آخرین حضور آن به تورنمنت بین‌المللی دو سال پیش منچستر انگلیس برمی‌گردد.

گلاب بازدید : 115 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

به دلم گفته ام:ای ساده، فراموشش کن/تا کجا چشم بر این جاده؟فراموششکن/آن نگاهی که دم آخر از او جا مانده/پیش او برده و پس داده، فراموشش کن/ مردماننگهش قله نشینند هنوز/دل که در دره نیفتاده،فراموشش کن/گفتم این تکه غزل رابفرستمنزدت/دل ولی گفت نشو ساده، فراموشش کن/به شما بر نخورد حال،غزل بود و گذشت/اتفاقیاست که افتاده، فراموشش کرده ام

 





بچه های عزیز ببخشید سرم با درس و دانشگاه گیره

گلاب بازدید : 187 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

جکیگور شهری از شهرستان سرباز میباشد که این شهر در یکی از  نقاط استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. 

من بارها از مردم شهر جکیگور سوالاتی کردم و از افراد گهنسال و جوان آن منطقه پرسش و پاسخ راجب به معنی لغوی  شهرشان داشتم و آخر به نتیجه مطلوبی دست پیدا کردم که  جک درختی است بزرگ و تنه بزرگی دارد ودر نواحی گرم و خشک  بلوچستان رشد می کند.

گور یا گر  به زبان بلوچی یعنی گوشه یا کنار می باشد. ولی گور به زبان فارسی قبریا گور آدمی  پس ما به نتیجه میرسیم که  جکی گر  یا جکیگور به معنی این است که کنار درخت جک ولی امروزه شایعه شده است که سرهنگ انگلیسی  به نام  جکی  در آن ناحیه مدفون است به همین علت آن را به این نام نهاده اند . در اصل چنین نیست گوری به نام جکی وجود ندارد .

 درخت جک گهنسالی  در جکیگور است و هم اکنون این درخت وجود دارد  که در واقع روستای قدیم در کنار این درخت جک بوده است به همین علت نام روستا را جکی گر یا جکیگور گذاشتند (یعنی روستایی کنار درخت جک گهنسال) وبه مرور زمان این مکان را ترک و به مکان دیگری نقل و مکان کرده اند.

هم اکنون جکیگور به شهری تبدیل شده است و مردمانی  شریف و مهمان نواز و خونگرم ولهجه محلی بخصوصی دارند و این شهر در کنار راه ترانزیتی راسک چابهار واقع شده است و ساکنین این شهر بیشتر از روستاهای مجاور به این شهر نقل مکان کرده اند و فامیلی های بیشتر مردم  آسکانی برم- بون- دادور- دانشمند- بلیده ائی- درزاده-هوت-بهی  هستند. و بزرگترین پل شهرستان سرباز در ورودی شهر جکیگور واقع شده است.

 نویسنده اسلام رندبلوچ  

منبع: دهستان حیط
گلاب بازدید : 129 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

بشنو از نی چون حکایت میکند           از جدایی ها شکایت میکند

(مولوی)

حکایت تاجر و فرزندش را گوش کنید عبرتی است پند آمیز:

نصیحت پدر به فرزندش:

 روزی از روزها تاجری در شهر بغداد زندگی می کرد و  همیشه برای خریدو فروش راهی هندوستان می شد  روزی از روزها تاجر قصه ما بار و بندیل خود را بست از خانواده خود خداحافظی کرد و فرزند بزرگتر خود را با خودش برد سوار بر کشتی شدند و به سوی هند حرکت کردند و به هندوستان رسیدند خرید و فروش خود را انجام دادند و باز راهی بغداد شدند  در مسیر راه دریا با طوفان سختی مواجه شدند کشتی در میان امواج طوفان دوام نیاورد و درهم شکست.

تاجر و فرزندش سوار به تخته چوبی از کشتی شکسته درحالی که از هوش رفته بودند امواج دریا آنها را به کنار ساحل هدایت می کرد روزها و شب ها در میان امواج دریا روی تخته چوب شناور بودند در کنار ساحل دوشبانه روز خواب بودند وقتی که به هوش امدند فرزند تاجر گفت پدر جان تمام دارای و اموال ما در میان امواج دریا غرق شد چکار کنیم.

  تاجر در جواب گفت: فرزند عزیزم این یک امتحان الهی است از من یک نصیحت بشنو

 وقتی به بغداد رسیدیم این رازی باشد میان من و تو و هرگز به کسی نگو که ما ثروت و دارای خودمان را از دست داده ایم(1.مبادا مورد سرزنش همسایه قرار بگیریم 2. نقصان مال موجب آشفتگی ما شود  ) زیرا دشمنان ما خوشحال و دوستان ما گریان می شوند.

در حقیقت تنگدستی مایه دیوانگی است            در چمن بید از  ره بی حاصلی مجنون شود

(صائب تبریزی)

 فرزند در جواب پدرگفت: من با نظر شما موافقم.

 تاجر و فرزندش چندین هفته در جزیره گرفتار شده بودند و گرسنگی را تحمل کردند تا اینکه روزی از روزها کشتی در مسیر این جزیره در حال حرکت بود و تاجر و فرزندش  دست تکان می دادند تا ناخدای کشتی از دور این دونفر را  ببیند ناگهان  ناخدا آنهارا میبیند و کشتی را کنار ساحل هدایت میکند تا بفهمد که قضیه از چه قرار است سرنشینان کشتی این دونفر را سوار برکشتی می کنند و تاجر تمام داستان را به ناخدا تعریف کرد و گفت من تاجری از شهر بغداد هستم  و براثر طوفان کشتی ما درهم شکست و امواج دریا ما را به این جزیره متروک منتقل کرد. ناخدای کشتی انسان خداشناسی بود دلش به حال آنها سوخت و به آنها خوراک و لباس داد و و آنهارا به نزدیکی های شهر بغداد رساندند .

تاجر و فرزندش در حالی که دارای خود را از دست داده بودند خودشان را درمقابل مردم شاد جلوه می دادند  زیرا که مردم متوجه نشوند که تاجربزرگ شهر بغداد تمام ثروت خود را از دست داده است خلاصه تاجر  و فرزندش به روستایی رسیدند تاجر فقط یک دینار در جیب داشت و در میان روستا کسی بود که شتر خرید و فروش می کرد تاجر پیش او رفت و گفت: ای مرد قیمت شتر ها چقدر است.

 آن مرد در جواب گفت: نیم دینار فرزند تاجر خوشحال شد و گفت: پدر جان شتر را بخریم به وسیله شتر به بغداد برویم چون مسیر راه را به راحتی سفر کنیم تاجر از خرید شتر موافقت نکرد و فرزندش خیلی ناراحت شد که چرا پدرش شتر را نخرید و با خودش می گفت: که پدرم خیلی خسیس و سر سخت است و مسیر بغداد راهش طولانی بود پدر و پسر چندین روز و شب در راه بودند و سر انجام به خانه خودشان رسیدند و در آنجا استراحت کردند.

 ولی ناگفته نماند فرزند تاجر راز خود را نگه داشته بود چون به پدرش قول داده بود مردم شهر به دیدن تاجر اومدند زیرا او در میان مردم امین بود و تاجر خود را درمیان مردم شاد و خندان جلوه داد مردم شهر هر کدام درهم و دیناری به تاجر می داد تا وقتی سفر بعدی به هند رفت برای آنها خرید نماید تاجر دید که مردم شهر از او استقبال  می کنند بار دوم عازم هند شد این بار شاد تر از سری قبل بود کشتی کرایه کرد و به سوی هند سفر کرد و هنگامی که به هند رسید اموالی که با خودش داشت به فروش رفت و سود زیادی بدست آورد و در هند خرید کرد و به سوی بغداد حرکت کرد وقتی به ساحل رسیدند د رکنار ساحل روستایی بود پدر و پسر به روستا رفتند چشمشان به همان مردی افتاد که شتر خرید و فروش می کرد این بار تاجر پیش آن مرد رفت و گفت: شتر هایت را چند میفروشی.

 آن مرد گفت: یک دینار تاجر در مقابل یک دینار دو دینار به آن مرد داد و شتر را خریداری کرد و پسر مانع پدرش شد و گفت: پدر جان این همان شتری بود که نیم دینار به ما میفروخت ما نخریدیم الان دیوانه شده اید که او را به دو دینار بخری سرانجام تاجر به فرزندش گفت: ای فرزندم اگر آن روز من شتر را میخریدم و سختی راه را تحمل نمی کردم از گرسنگی هلاک می شدیم برای همین آن روز من سختی راه را ترجیع می دادم از خرید شتر فرزند تاجر بلا فاصله  فهمید که در وقت سختی باید سختی ها را تحمل کرد.

 تاجر و فرزندش به بغداد رسیدند و مردم شهر از انها استقبال می کردند و تا اینکه او  بزرگ ترین تاجر شهر شد و تمام عمر خود را با خانواده اش به خوبی و خوشی زندگی کردند.

ما از این داستان درس می گیریم که نباید تمام راز های زندگی خود را برملا کنیم زیرا موجب ذلت و خاری ما می شود و باید همیشه در مقابل سختی ها  استقامت کنیم تا همیشه  پایدار بمانیم نویسنده داستان: اسلام رندبلوچ بر گرفته از داستان نصیحت پدر به فرزند کتاب گلستان شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی (رح) می باشد.  


گلاب بازدید : 84 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نمایی دیدنی از ساربوک

نمایی دیدنی از ساربوک

سد زیردان بزرگترین سد جنوب شرق ایران

نمایی زیباز سد زیردان

طبیعت ساربوک

گردش در طبیعت خاطره انگیز بود...

هیزم شکن

گرچه دستکش دستم بود،ولی حسابی دستم تاول زد.

غروب مکران من

غروب زیبای مکران من

گلاب بازدید : 95 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نشریه فرانسوی "رُوو دو تهران"
بزودی با رشد صنعت و گلوبالیزاسیون، هیچ نقطه ای بر روی کره زمین پیدا نخواهد شد که دور از دسترس موج رو به رشد گردشگری باشد. قطب شمال و جنوب، صحرای گبی، جنگل های انبوه و متراکم و هزاران مکان دیگر که قبلا بکر بوده و در حال حاضر میزبان جمعیت انبوه توریست ها هستند. حتی فضا نیز قابل استثنا نیست، هم اکنون صدها نفر در سراسر جهان برای سفر به کهکشان و کرات آسمانی در لیست انتظار هستند. اما مکان های گسسته ای وجود دارند که بطور بالقوه قادر به جذب توریست می باشند که یک بعد اقتصادی برای کشور مربوطه محسوب می شوند. ایران یکی از این کشورهاست که از نظر تنوع و گستردگی جغرافیا و طبیعت جذاب و تاریخ غنی و پربار، انتخابی محبوب برای دوستداران هنر و طبیعت است. برخی از مناطق ایران متاسفانه از جهت توسعه گردشگری چندان مورد توجه قرار نگرفته اند، که البته موقعیتی که تاریخ این مناطق را در آن جهت قرار داده و شرایط اقلیمی و جغرافیایی نیز بی تاثیر نبوده است. با این حال فرهنگ و اصالت خود را حفظ نموده و این برای گردشگران تعجب آور است، بخصوص بعضی از آنها یعنی سرزمین های خوزستان، بلوچستان و شیراز مهد تمدن بشر بوده اند.
                          تصـــــــــــــــــاویر زیبا
 
گلاب بازدید : 111 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سیستان وبلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی خاص خود، دارای گیاهان و منابع طبیعی منحصربه فردی از جمله درختچه گزروغن است که با بی توجهی مواجه می باشد؛ درختچه ای کاملا اقتصادی که در استان های سیستان وبلوچستان و هرمزگان می روید و کاربردهای اقتصادی و دارویی فراوانی دارد. با این که در استان قابلیت بسیار بالایی برای تولید این درختچه وجود دارد اما متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود و طرحی که دکتر «جوانشیر» چند سال پیش برای توسعه این درختچه در نزدیکی نیک شهر آغاز کرد، همچنان بلاتکلیف مانده است؛ به طوری که می توان گفت فراموش شده است. گز روغن یا گز رخ ( مارینگا)گیاهی است که روغن حاصل از آن درصنایع مهمی نظیر هواپیماسازی و ساعت سازی کاربرد دارد. جدا از این، قسمت های دیگر این گیاه از جمله پوست، برگ، گل، ریشه و بذر آن دارای کاربردهای متعدد درحوزه صنعتی، درمانی، خوراکی و بهداشتی است. گز روغن، منبع درآمد مناسبی برای بسیاری از روستاییان و بهره برداران به ویژه دام داران و کپرنشینانی است که در دل کوه ها زندگی می کنند و در بعضی موارد از کمترین امکانات محروم هستند. بذرهای این گیاه، پس ازجمع آوری و پوست گیری، جوشانده و چند مرحله آبگیری می شود تا مزه تلخ آن ها از بین برود. سپس تفت داده و به آجیل خشک تبدیل می شود که یا همراه گندم تفت داده می شود، یا پس از مخلوط شدن با خرما مصرف می شود. این محصول بسیار خوش خوراک و مقوی است و مورد توجه عرب نشینان حاشیه خلیج فارس است؛ از این رو می توان آن را منبع درآمد مناسبی برای روستاییان محروم این منطقه تلقی کرد؛ درواقع اشتغال زایی یکی دیگر از مزیت هایی است که با توسعه تولید این گونه گیاهی در منطقه تحقق می یابد. درختچه گز روغن، علاوه بر ارزش های بالای اقتصادی، گیاهی و صنعتی از ارزش های بالای زیست محیطی نیز برخوردار است؛ به طوری که توسعه کشت آن، به حفظ منابع طبیعی کمک می کند و مانع از تخریب بیش از اندازه عرصه های طبیعی توسط دام ها می شود.این گیاه با ارزش درحال حاضر در مناطقی از استان- بلوچستان غربی- نیک شهر و بشاگرد در استان هرمزگان تولید می شود. رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی سیستان وبلوچستان در این رابطه می گوید: از ٣ گونه این گیاه که در دنیا شناخته شده است، یک گونه آن در استان سیستان وبلوچستان شناسایی شده است. «میرشکار» می افزاید: این درخت از نظر ویژگی های گیاه شناسی و اکولوژیکی، درخت بی نظیری است و گاه در شرایط بسیار سختی رشد می کند که می توان آن را یک معجزه در عالم گیاهی دانست. وی خاطرنشان می سازد: گل های این درختچه از نیمه دوم بهمن تا اواسط اردیبهشت ماه می روید و میوه های آن به شکل لوبیاست که اغلب ٨ تا ١۵ دانه را در کنار هم دربردارد. وی می گوید: این درختچه از دو جنبه حایز اهمیت است؛ اول این که چنین قابلیتی دارد که در مناطق کوهستانی و حتی صخره سنگی رشد کند و دوم این که روغن صنعتی با ارزش اقتصادی بالا از آن تولید می شود که در صنعت هواپیماسازی و ساعت سازی کاربرد دارد. وی ارزش اقتصادی این روغن را حدود لیتری یک هزار و ۵٠٠ دلار اعلام می کند و می افزاید: این درحالی است که میزان تولید روغن در این درختچه بسیار بالاست و ٢١ درصد هر دانه را روغن تشکیل می دهد. «میرشکار» تصریح می کند: دانه های میوه این درختچه علاوه بر ارزش خوراکی، دارای روغن تلخی است که بر اثر جوشاندن، تلخی آن از بین می رود و روغن خوراکی به دست می آید که بسیار مرغوب و مورد توجه ساکنان بومی منطقه است. «سابک زهی» یکی از ساکنان منطقه کوچنیک شهرستان نیک شهر در این باره می گوید: از میوه این درخت، آجیل تهیه می شود و هر کیلو بذر برشته شده گز روغن، حدود ٣٠ هزار ریال در بازار به عنوان یک ماده غذایی مناسب و مقوی خرید و فروش می شود. کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهان اداره کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان هم در این خصوص می گوید: روغنی که در حال حاضر ساعت سازان کشور با نام تجاری «نووستار» استفاده می کنند از سوئیس وارد می شود و هر لیتر آن حدود یک میلیون و ٨٠٠ هزار ریال هزینه دربردارد که با این حال معلوم نیست این روغن وارداتی، منشاء گیاهی داشته باشد. «حسین علی نارویی خندان» می افزاید: از هر کیلوگرم بذر درختچه گز روغن، ٢١٢ گرم روغن استحصال می شود. وی می گوید: این درخت از طریق دانه و قلمه تکثیر می شود که قلمه زدن موثرترین روش برای توسعه تولید آن است. به گزارش خبرنگار ما در سال ١٣٧٢ طرح مطالعاتی توسعه تولید درختچه گز روغن، توسط زنده یاد دکتر جوانشیر در مناطق کوچنیک و نسفوران شهرستان نیک شهر انجام شد و چگونگی تکثیر و دامنه های رشد آن مورد مطالعه قرار گرفت و در این خصوص ساختمانی نیز احداث شد که در حال حاضر بدون استفاده مانده است. نتیجه حاصل از این طرح مطالعاتی، تکثیر به روش قلمه زدن و رشد در دامنه جنوبی کو ه ها و صخره های این منطقه بود که این طرح در حال حاضر تقریبا به حالت تعطیل درآمده است. رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نیک شهر نیز می گوید: تمامی قسمت های این درخت از قبیل پوست، برگ، گل، صمغ، ریشه، چوب و به ویژه بذر آن کاربرد دارد، که برخی درمانی و برخی خوراکی است. «ملازهی» می افزاید: از روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی، برای درمان بیماری هایی از قبیل دردهای رماتیسمی، جذام، زخم معده و حتی به عنوان پادزهر استفاده می شود؛ ضمن این که در تولید لوازم بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد.وی تهیه طرح ذخیره گاه گز روغن در منطقه فنوج به مساحت ۴۵٠ هکتار و احداث هلالی ها در محدوده طرح به مساحت ۵٠ هکتار را از اقدامات انجام شده در این زمینه بر می شمارد و خاطر نشان می سازد: تولید سالانه یک هزار و ۵٠٠ اصله نهال و توزیع در بین مردم منطقه، شهرستان، استان های همجوار و احداث بندخشکه چین توام با بذرکاری با گز روغن در محدوده طرح به مساحت ۴٠٠ هکتار از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره است.اگر چه حرکت آرام و تلاش های انجام شده برای توسعه و تولید این درختچه با ارزش، نباید از نظرها دور بماند اما به این اقدامات مختصر هم نمی توان اکتفا کرد و باتوجه به آثار مفید و مصارف این گونه گیاهی و اشتغال زایی فراوان آن باید با بیش از این به توسعه چنین گیاه با ارزشی در مناطق محروم جنوب کشور اندیشید

تعداد صفحات : 34

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    مرا محبوب كنيد

    آمار سایت
  • کل مطالب : 338
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 311
  • بازدید ماه : 999
  • بازدید سال : 5,737
  • بازدید کلی : 82,112