loading...
گــــوريـــــچ دشتياري
گلاب بازدید : 121 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
ســــــــــــــــــــــــــــــــلام دوستان
جاده ساحلی بریس یکی از مناطق بکر و فوق العاده زیبای چابهار می باشد.در یکطرف جاده دریا و در طرف دیگر آن کوههای مریخی واقع شده اند.
هنگام غروب آفتاب تلالو نور خورشید روی آبهای دریای عمان بسیار زیبا و به رنگ نقره ای می باشد.
گرچه ممکن است جاده ی ساحلی از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نباشد اما به شما عزیزان پیشنهاد می کنم که حتما از این مسیر دیدن نمایید.
این جاده در نهایت به شرقی ترین نقطه ی ایران یعنی بند گواتر می رسد.



گلاب بازدید : 97 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نخانم نارویی مسئول روابط عمومی شهرداری پیشین امروز صبح با کامنتی پر از امید لبخندی را بر لبانم کاشت :

باسلام و درودهای فراوان
الوعده وفا خانم معلم بندری عزیز

از دبستان مذکور بازدیدهایی به عمل آمد و اقداماتی نیز انجام شد و نتیجه آن را در سایت مان قرار دادیم.
باشد که مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد.
                                                                                             خانم ناروئی
                                                                     مسئول روابط عمومی شهرداری پیشین

خیلی خوشحالم که اطلاع رسانی های مجازی منجر به رسیدگی به وضعیت این مدرسه شد .

 

ایشان در وبلاگشان نوشته اند :
باتوجه به بازدید به عمل آمده از دبستان آل طه روستای چاه علی بخش پیشین توسط بخشدار ( رحیم بخش بلیدئی ) شهردار پیشین ( نصیربر)،رئیس شورای شهرپیشین ( عبدالرحیم بر) و اعضای شورای شهر مقرر گردید:

اگرچه دبستان مذکور خارج از محدوده شهر پیشین می باشد ، شهرداری نسبت به کمک ماسه و سیمان لازم و همچنین نظارت کار توسط دفترفنی شهرداری اقدام نموده وبرای سقف دو واحد کلاس برای دبستان و سرویس بهداشتی ، آموزش و پرورش و معتمدین محل و شورای شهرپیشین مساعدت نمایند.
عملیات اجرایی این کار از تاریخ 90/9/8 آغاز شده است.







تنها حرفی که می توانم بر زبانم بیاورم فقط شکر خدا است .

`منبع:http://www.bandarstudents.blogfa.com/post-448.aspx

گلاب بازدید : 99 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

وب سایت

دانش آموزان بندر

وب سایتی آموزشی برای دانش آموزان ابتدایی پایه دوم می باشد.

مدیر این وبسایت،بچه های بندر

خانم معلم بندری، ازفرهنگیان دلسوز،فهیم وآگاه این مرزوبوم می باشد كه با طراحی

الگوهای آموزشی و بهره گیری از دانش روز،زمینه مناسبی را برای شكوفا سازی استعدادهای

كودكان فراهم نموده است.این وب بعنوان مرجعی جامع برای كلیه معلمین ابتدایی ودانش آموزان

توصیه می شودكه می تواند جوابگوی سوالات بی شمار آنان باشد.

گلاب بازدید : 102 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

هرسال با گرم شدن هوا كشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان زمین‌های كشاورزی خود را برای كشت برنج آماده می‌كنند.

 با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان‌های جنوب استان، به طور معمول از اوایل اسفند تا اوایل آذر هرسال به مدت 10 ماه امكان كشت، داشت و برداشت برنج در این مناطق فراهم است.

البته كشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان این محصول را به طور متناوب با محصولاتی از جمله باقلا، شبدر برسیم، سبزی و صیفی كشت می‌كنند كه در واقع امكان كشت دوباره برنج در یك قطعه زمین نیز وجود دارد.

مردم سیستان و بلوچستان ارقام مختلفی از برنج را كشت می‌كنند كه البته صدری یا (عنبربو)، چمبا، سیاه و بوتو انواع بومی منطقه به شمار می‌آید و دیگر ارقام شامل ندا، شیرودی، شفق و نعمت ارقام وارداتی از دیگر استان‌ها را شامل می‌شود.

كارشناسان می‌گویند: ارقام محلی برنج در سیستان و بلوچستان به لحاظ كم‌توقعی در زمینه مواد غذایی و مقاومت در برابر آفات بازدهی خوبی دارند كه البته طول دوره رشد طولانی نیز از معایب آن است.

در سال‌های اخیر كشت ارقام برنج شامل شفق، شیرودی، ندا و نعمت، رونقی ویژه در سیستان و بلوچستان گرفته كه طول دوره رشد كوتاه، عملكرد بالا و كیفیت مطلوب از جمله مزایای این ارقام به شمار می‌روند.

مدیر جهاد كشاورزی خاش می‌گوید: كشاورزان خاش در مناطق ایرندگان و كارواندر هر سال به كشت برنج اقدام می‌كنند.

 طوقی با بیان اینكه معیشت این كشاورزان نیز از كشت برنج و همچنین برخی محصولات دیگر تامین می‌شود، یادآور شد 600 هكتار از مجموع 40هزار هكتار اراضی قابل كشت خاش به كشت برنج اختصاص دارد.

به گفته وی، بیش از 600 نفر به طور معمول در كار كاشت، داشت و برداشت برنج در ایرندگان و كارواندر خاش فعالیت دارند.

مدیر جهاد كشاورزی خاش با اشاره به این كه هم اكنون هشت واحد شالیكوبی در این مناطق فعال هستند، افزود: براساس برآوردهای انجام شده از هر هكتار اراضی شالی از نوع پرمحصول در نهایت پنج تن برنج تولید می‌شود.

به گفته وی، خرید محصول برنج از كشاورزان خاش به صورت تضمینی انجام می‌شود.

اداره جهاد كشاورزی ایرانشهر نیز اعلام كرد: 400 هكتار از مجموع 30هزار هكتار اراضی قابل كشت ایرانشهر به كشت محصول برنج اختصاص دارد.

 كشاورزان ایرانشهر علاوه بر تامین مایحتاج خود، برنج مازاد را نیز به دیگر مناطق استان ارسال می‌كنند.

رئیسی مدیر جهاد كشاورزی نیكشهر نیز عمده‌ترین مناطق كشت برنج در این شهرستان را قصر قند و بخش مركزی اعلام كرد و گفت: در این مناطق به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی محصول با كیفیتی تولید می‌شود.

وی افزود: 1760 هكتار از اراضی نیكشهر زیر كشت محصول برنج است كه پیش‌بینی می‌شود بیش از 7000تن محصول برداشت شود.

به گفته رئیسی تهیه بذور اصلاح شده برنج و توزیع آن میان كشاورزان شالیكار، ساخت مزارع الگویی و مقایسه‌ای برنج در سطح شهرستان، برگزاری كلاس‌های آموزشی مراحل مختلف كاشت، داشت و برداشت، اجرای طرح بررسی سازگاری و میزان عملكرد ارقام اصلاح شده برنج و اجرای طرح آزمایشی كشت مكانیزه برنج از جمله فعالیت‌های جهاد كشاورزی نیكشهر است.

گزارش: علیرضا سنچولی

گلاب بازدید : 141 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

قنات برزان در ورودی و یک کیلومتری دهستان حیط واقع شده است و قدیمی ترین قنات می باشد که در زمانهای نه چندان دور جایگاهی بوده که داماد ها را به این مکان می آوردند تا حمام کند این رسم در بلوچستان رواج داشته به مرور زمان روی به فراموشی رفته  و در اصطلاح بلوچی به او کورگان می گویند کورگان یعنی جایگاهی برای حمام دامادها بوده است  این قنات در مسیر راه ترانزیتی محور ایرانشهر - سرباز قسمت ورودی دهستان حیط واقع شده است و جایگاهی بوده که مسافران برای استراحت در این مکان توقف می کردند  و از چشم اندازهای اطراف قنات بهره مند می شدند و این قنات از میان نخلستان سرسبز عبور می کند و مکانی که این قنات پر آب واقع شده است کلن می گویند به این علت کلن گفته اند در قدیم کنار آن گیاهان جنگلی انبوه و نیزارهای فراوانی بوده است و میدان فوتبال بزرگی در قسمت شمال شرقی این قنات قرار دارد.

از جمله رودخانه مزن کور سرباز کنار این قنات عبور می کند و سالیان اخیر این قنات به علت سیلهای تابستانی تخریب شده است و به همت مردمان دهستان حیط با همکاری دهیار دلسوز روستا چندین بار مرمت شده است هم اکنون قناتی پرآب و زیباست در زمستان آب گرم و در تابستان آبش گوارا و سرد می باشد و ساکنین روستاهای مجاور این دهستان از این قنات  بهره کافی را می برند .

نویسنده :اسلام رندبلوچ

گلاب بازدید : 134 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بااوباب ، معجزه طبیعت

این درختان شاید قدیمی ترین اشکال حیات روی قاره آفریقا باشند. بااوباب را درخت حیات زندگی می نامند. این درخت قادر است تا غذا و آب برای حیوانات و برای انسان نیز سکونت گاهایی در مناطق ساوان های آفریقا فراهم آورد.

           

پوست چوب پنبه ای آن در برابر آتش مقاوم است و از آن برای لباس و طناب استفاده می شود. از برگ های آن برای ادویه و دارو استفاده می کنند. میوه ی آن را که غنی از ویتامین C می باشد و خوردنی است، نان میمون می نامند. این درخت قادر به ذخیره سازی صد ها لیتر آب می باشد که برای دوره های خشک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

درختان بالغ اغلب تو خالی هستند و فضایی برای زندگی حیوانات بزرگ جثه و انسان فراهم می آورد . این درختان حتی به عنوان کافه ، انبار غله و نظایر آن بکار می روند .

با استفاده از اطلاعاتی که به وسیله ی رادیو کربن بدست می آید، عمر برخی از درختان بااوباب را بیش از 2000 سال تخمین زده اند.

گلاب بازدید : 574 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

واحه چیست؟

به نقطه‌ای سرسبز در میان صحرا، واحه گفته می‌شود. واحه‌ها معمولاً در پیرامون یک چشمه یا یک چاه پدید می‌آیند. واحه‌ها ممکن است از یک چاه و چند درخت تشکیل یافته باشند ولی برخی واحه‌های بزرگ‌تر چند کیلومتر مربع وسعت دارند و در آنها خانه‌های مسکونی هم وجود دارد. بیشتر واحه‌ها را می‌توان در صحرای بزرگ افریقا یافت.

وجود واحه‌ها برای برپایی راه‌های ترابری  و بازرگانی در بیابانها اهمیت حیاتی داشته است. واحه‌ها ایستگاه توقف کاروان‌ها است و تسلط بر واحه‌ها از نظر سیاسی اهمیت فراوانی داشته است. برای نمونه واحه‌های اوجله کفره (الکفرة) و غدامس  درلیبی  نقشی حیاتی در باز ماندن راه شمال به جنوب و شرق به غرب در صحرای بزرگ داشته اند. ریشه واژه واحه از واژه (*/waħe/) قبطی  (خویشاوند با مصری باستان) است.     

          

واحه ی کرزاز واقع در صحرا

واحه ای در بیابان آتاکاما

آتاکاما: یکی از مناطق بیابانی جهان، این بیابان تنها از پوشش گیاهی کم پشتی برخوردار است. با این وجود چند واحه در این سرزمین دیده می شوند. مانند تصویر بالا که در آن اجتماعات کوچک کشاورز با کمک آبیاری توانسته اند تا محصولات کشاورزی و دامداری را در این سرزمین داشته باشند. آتشفشان لیکان سابور ( پشت این واحه ) در این بیابان ارتفاع یافته است.

واحه ای در صحرای آفریقا

دهكده بردایی واحه ای در قلب بیابان صحرا محسوب می شود. این واحه در رشته كوه تی بستی واقع شده است .

——————————————————————————————-

الکفره. واحه ای در بیابان لیبی

این واحه  در بیابان لیبی و كشور لیبی واقع است. منطقه ی آلكفره تقریباً در عرض های 21 درجه و 26 درجه ی شمالی و 21 درجه و 24 درجه ی طول شرقی محدود می شود.

همچنین در امتداد شمال غربی و جنوب شرقی به طول 523 كیلومتر گسترش می یابد. مساحت این منطقه كه از درختان و بوته هایی پوشیده شده است كه از رشد خوبی برخوردار هستند، بسیار محدود و كوچك است. حتی در شمار سرزمین های پراكنده و متفرقه تقسیم می شود. اهمیت  كفره وابسته به این حقیقت است كه چنین نقاط سكونتی در قلب یكی از نفوذ ناپذیرترین بیابان های جهان، پناه گاههایی را ارئه می بخشد. روی هم رفته، شاید 5000 سكنه در الکفره زندگی می كنند، كه اغلب آنان عرب می باشند و تقریباً همه ی جمعیت این واحه مسلمان هستند. بزرگترین روستا در این سرزمین آل جاوف است، اما مهمترین آن ات تاج، شهر مقدسی از فرقه مسلمان سنوزی و محل اقامت رهبران آنان می باشد.

اگر در یک جمله ی کوتاه بنویسیم: یک نقطه ی بسیار کم جمعیت که در ناحیه ی بیابانی بوجود آمده است.

گلاب بازدید : 94 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
 

گزارش خبری دهستان حیط:

سه حادثه در محور ایرانشهر – سرباز

 

 

برخورد دو سواری پراید-سمند بر اثر سرعت غیر مجاز در مسیر جاده شهرستان سرباز راسک

حوادث: امروز ساعت 8 صبح مورخ 4/9/90 دو ماشین سواری (سمند و پراید)در مسیر جاده دهستان حیط- گنج آباد(نزدیکی میدان فوتبال حیط)بصورت وحشتناکی تصادف کردند.

به گزارش یکی از اهالی دهستان این تصادف راس ساعت ۸ صبح امروز در نزدیکی جایگاه میدان فوتبال حیط رخ داده است این تصادف طوری بوده است دو ماشین بطور کلی له شده بودند و اجساد را با کمک نیروهای هلال احمر از ماشین جدا کردند و بعضی از اجساد به حالت وحشتناکی از بین رفته بودند

تا جایی که اطلاع رسیده است سرنشینان پراید از اهالی روستای حاجی آباد بودند که چهار نفر سرنشین داشته و بر اثر این حادثه 3نفر کشته (دونفرمرد و یک نفر زن)و یک زخمی گزارش شده است که وضعیت جسمانی خوبی ندارد.

ماشین سمند یک نفر سرنشین داشته که خود راننده بوده است و بر اثر این حادثه جان سپرده است اسم راننده عزیز الرحمن ملازاده (فرزندمولوی عبدالواحدملازاده  ساکن پارود) گزارش شده است.

 

Image Hosted by Free Picture Hosting at www.iranxm.com

 

حوادث: واژگونی یک ماشین تویتا دوهزار

حوادث دیگری در راس ساعت 9 بعد از این حادثه هولناک رخ داده است ماشین تویتا دوهزار که حمل بار سوخت گازوئیل داشته بر اثر سرعت زیاد از مسیر جاده منحرف و واژگون می شود وضعیت جسمانی راننده تویتا سالم گزارش شده است.

باز هم مسیر جاده دهستان حیط حادثه آفرید

عصر امروز ساعت 3.5الی4 سواری پراید با دو سرنشین  با سرعت زیادی که داشتند از جاده منحرف می شود ماشین و بر اثر برخورد با میله های کنار پل (سر پیچ خطرناک حیط ) کاملا له میشود بر اثر این حادثه خوشبختانه سرنشینانش جان سالم به در بردند.تا جای که خبر رسیده سرنشینان پراید از اهالی شهرستان ایرانشهر بوده اند.

 

منبع دهستان حیط برادران رندبلوچ

گلاب بازدید : 104 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

پژوهش‌گران بر این باورند که آریایی‌ها در روزگاری بسیار کهن در دشت پامیر، آسیای میانه، ارمنستان، ارتفاعات کارپات، ساحل‌های رود دانوب پایین، آلمان، اسکاندیناوی و به‌بیان دیگر در شمال اروپا و آسیا زندگی می‌کرده‌اند. بعدها یعنی حدود 4000سال پیش از میلاد، در اثر زیادشدن جمعیت و یا برخی علت‌های دیگر، از این سرزمین‌ها به‌مهاجرت پرداخته و هر دسته از آنان به‌جانبی رهسپار شده و در آن اقامت گزیدند. گروهی از این قبیله‌ها از راه خوارزم به‌سوی بلخ و پیرامون آن سرازیر شده و در حدود شرقی و شمال‌شرقی ایران کنونی ساکن گردید. بعدها همین گروه به‌سوی غرب پیش آمد و به‌شعب و قبایل گوناگون بخش شدند. شاهان هخامنشی، بخش اعظم این سرزمین‌ها و اقوامی را که در آن زندگی می‌کرده‌اند به زیر فرمان خود درآوردند. در برخی از کتیبه‌های داریوش از جمله کتیبه‌ی بیستون که در آغاز سال 520 پیش از زایش یه‌فرمان وی در صخره‌ای از کوه بیستون کنده شده از ایالت‌های 23گانه‌ی هخامنشی از جمله ماکا(بلوچستان )نام برده شده است بی‌تردید قوم سخت‌کوش بلوچ نیز از همین اقوام آریایی جدا شده و پس از گذشتن از بخش‌های شمالی به‌ناحیه‌ی جنوب آمده است. در این مورد نزدیکی زبان بلوچی به زبان باستانی اقوام مادی، موید این نظر است. با توجه به بررسی و اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط دانشمندان نژادشناس از درازای بدن همه‌ی طوایف و قبایل از جمله مردم بلوچستان، آشکار شده است که مشخصات نژادی بلوچ‌ها و آریاییان کاملاً شبیه و یکسان بوده و درنتیجه قوم بلوچ، ایرانی نژاد و همانند کُرد، لُر ، فارس، آذری، تاجیک و... شعبه‌ای از نژاد آریایی ایران می‌باشند. تاثیرگذاری فرهنگ بلوچستان بر دیگر ملل دنیا: به دلیل همجوار بودن بلوچستان با کشورهای پاکستان و هند و افغانستان و اینکه بخش اعظم پاکستان و. افغانستان در روزگار قدیم متعلق به بلوچستان بوده است فرهنگ و اداب و رسوم بلوچستان تاثیر زیادی بر این سه کشور و کشورهای دیگر گذاشته است. از همان زمان که اشرف افغان قصد گریختن به افغانستان داشت و بدست یکی از سرداران بلوچ در کوههای تفتان کشته شد سپس نادر شاه حکومت را بدست گرفت و برای حمله به هند از بلوچها کمک طلبید و سپاه عظیمی از بلوچها و سواران بلوچ تشکیل داد که منجر به فتح هند گشت و همین موجب تاثیر فرهنگ بلوچستان بر هند بود.در گویشهای هندی و افغانی از واگان بلوچی و ترکیبهای وصفی بلوچی استفاده می شود و فرهنگ هند و پاکستان نزدیک به فرهنگ بلوچستان است. پرچم بلوچستان: ایالت بلوچستان پاکستان که منطقه خودمختاری در کشور پاکستان است دارای پرچمی متعلق به بلوچستان است:


دنباله را در مطلب مشاهده کنید...

گلاب بازدید : 87 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مهمترین گویش جنوب شرقی ایران گویش بلوچی است که آن را از جهت هیات قدیمی بسیاری از لغات باید از لهجه های مهم ایرانی شمرد. گویش بلوچی با زبان و تلفظ پهلوی اشکانی و پهلوی اوایل ساسانی نزدیک است. زبان بلوچی از نظر زبان‌شناسی و نیز شناختن ریشه‌ی بسیاری از واژه‌ها و سابقه‌ی برخی اصطلاح‌های رایج در زبان‌فارسی، از منابع مهم به‌شمار می‌رود و می‌توان آن را به دو بخش زیر تقسیم کرد: 1- بلوچی شمالی یا سرحدی: این گویش در نواحی زاهدان، خاش و سیستان متداول است. 2- بلوچی جنوبی: در ایرانشهر، سراوان،سرباز و چابهار - جاسک بدان سخن گفته می‌شود که با وجود تفاوت در بیش‌تر واژگان، برای افراد هر دو دسته قابل تشخیص است.

تعداد صفحات : 34

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    مرا محبوب كنيد

    آمار سایت
  • کل مطالب : 338
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 71
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 349
  • بازدید ماه : 1,037
  • بازدید سال : 5,775
  • بازدید کلی : 82,150